Lídl není Lidl. Tradice z Brna se ubránila síle diskontu

Tomáš Fránek
18. 6. 2014 9:35
Německý diskontní řetězec Lidl v Česku neuspěl se snahou zabránit tuzemskému prodejci hudebních nástrojů Lídl music v registraci ochranné známky.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Jan Langer

Brno – Německý diskontní řetězec Lidl v Česku neuspěl se snahou zabránit tuzemskému prodejci hudebních nástrojů Lídl music v registraci ochranné známky. Stanovisko Úřadu průmyslového vlastnictví, podle něhož v tomto případě nejde o nekalou soutěž, nyní podpořil i Městský soud v Praze.

"Značka Lídl music nijak nezasahuje do práv společnosti Lidl," rozhodli soudci.

Moravský prodejce hudebních nástrojů Lídl music sice vznikl až v roce 1991, ale navazuje na tradici zahájenou už v roce 1892, kdy Josef Lídl začal v Brně vyrábět hudební nástroje. A právě tradice je podle úřadu i soudu víc než síla nebo známost značky diskontního prodejce. Současně nehrozí, že by si cílová skupina zákazníků obě společnosti spletla.

Lídl music
Lídl music | Foto: Aktuálně.cz

Parazitují na nás

Prodejce hudebních nástrojů Lídl music požádal o zapsání ochranné známky v roce 2008. Obchodní řetězec Lidl ale začal proti ochraně této značky protestovat – jednání brněnské firmy je podle něj nekalým krokem, jehož cílem je parazitovat na známém jméně diskontu.

"Označení Lidl zná v České republice každý, a to i ten spotřebitel, který v těchto obchodech běžně nenakupuje. Tento široký okruh spotřebitelů zahrnuje též osoby, které jsou hudebníky nebo se zajímají o hudební nástroje. Osoby, které jsou znalci hudebních nástrojů jako takových, nemusí nutně vědět, že obchod označený Lídl music, kde se prodávají různé značky nástrojů, nemá nic společného s majitelem ochranných známek Lidl," uvedli zástupci řetězce v námitkách poslaných Úřadu průmyslového vlastnictví.

Úřad ale rozhodl, že Lídl music navazuje na tradici výroby a prodeje hudebních nástrojů založenou v roce 1892 a nemá tak nic společného s prodejem potravin a dalšího spotřebního zboží. "Značky Lídl music a Lidl si lidé plést nemohou. Zákazníkem Lídl music nebude široká veřejnost, ale hudebníci a lidé zajímající se o hudební nástroje," uvedl předseda úřadu Josef Kratochvíl.

Podle Úřadu průmyslového vlastnictví existovalo označení Lídl music na českém trhu dávno předtím, než se v tuzemsku objevily prodejny Lidl – řetězec vstoupil na český trh až v roce 2003, první obchody v Německu otevřel v sedmdesátých letech.

"Označení Lídl music si na základě dlouhodobého užívání vybudovalo svou vlastní pověst a dobré jméno pro služby související s profesionálními hudebními nástroji," konstatoval Kratochvíl.

Tradice? Nejsou důkazy

Obchodní řetězec Lidl s rozhodnutím úřadu nesouhlasil a zažaloval jej. Zpochybnil tvrzení, že současná společnost Lídl music navazuje na tradici výroby hudebních nástrojů v Brně – podle řetězce pro to neexistují žádné důkazy. Zdůraznil také, že naopak značku Lidl zná v České republice každý.
 
Ani Městský soud v Praze však Lidlu nevyhověl. Obě značky si podle soudců podobné nejsou, firmy působí na jiné skupiny zákazníků. "Značka Lídl music nezasáhne do práv společnosti Lidl," rozhodl soud.

Soud potvrdil, že Lídl musíc navazuje na více než stoletou tradici výrobu hudebních nástrojů v Brně. "Úřad průmyslové vlastnictví právem rozhodl, že Lídl music předloženými důkazy prokázal, že ve své činnosti navazuje na tradici firmy Josef Lídl," uvedl Městský soud v Praze.

Tradice od roku 1973

Společnost Lídl Music byla založena roku 1991 a spolu se sesterskou firmou Josef Lídl (výroba malých a středních žesťových nástrojů) navazuje na tradici založenou v roce 1892 v Brně Josefem Lídlem.
 
Diskontní řetězec Lidl vlastní německá skupina Schwarz, která provozuje i značku hypermarketů Kaufland. Vlastní ji třetí nejbohatší člověk v Německu Dieter Schwarz, syn zakladatele firmy Josefa Schwarze. První obchod otevřel Lidl v roce 1973, nyní má kolem devíti tisíc prodejen v 26 zemích. V Česku působí od roku 2003 a má zde 229 obchodů.

 

Právě se děje

Další zprávy