Praha - Úřad průmyslového vlastnictví vyhověl protestům americké společnosti Visa, světoznámého vydatele platebních karet, proti ochraně "konkurenční" značky Visacz v Česku. Tu si chtěla výlučně pro sebe zaregistrovat stejnojmenná pražská společnost nabízející vyřízení víz ruským turistům.
Visa je podle aktuálního žebříčku BrandZ TOP 100 devátou nejcennější značkou na světě, její hodnota je odhadována na 56 miliard dolarů. Jenom v Evropě je nyní v oběhu 470 milionů karet Visa, téměř sedmina částek je zaplacena právě touto kartou. V Česku lidé s touto kartou utratili za zboží či výběry z bankomatů kolem 600 miliard korun.
Lidé si je nespletou
O ochranu značky Visacz požádala stejnojmenná pražská společnost. Podle zástupců firmy není značka nijak podobná s ochranným označením Visa, lidé by si je tedy nepletli. A výrazně se také liší služby obou společností.
„Naší hlavní činností je zprostředkování víz do České republiky (a služeb souvisejících) příslušníkům rusky mluvících zemí," uvedla firma v žádosti o ochranu značky Úřadu průmyslového vlastnictví.
Právníci americké karetní společnosti ale ostře protestovali. „Jsme vlastníkem mnoha ochranných známek ve více než 180 zemích světa, jen v České republice vlastníme práva ke čtyřem ochranným známkám," namítali. Podle nich by si lidé mohli myslet, že služby pražské firmy souvisí s nabídkou platebních karet.
Koncovka to nezmění
Úřad průmyslového vlastnictví námitky společnosti Visa uznal a rozhodl, že značka Visacz si ochranu nezaslouží. Obě značky jsou si natolik podobné, že by si je lidé pletli a to by poškodilo americkou společnost.
Přečtěte si také
- Platíte kartou? Pořád je to málo, tvrdí šéf Visa pro ČR
- Česká firma chtěla využít NHL. Slavná liga zasáhla
- Giganti válčí o Cikánskou omáčku. Zaslouží si ochranu?
- Byznys Bohdalová. Herečka si zaplatila ochranu jména
- O2 přesvědčilo úřad. Chytrou síť získalo jenom pro sebe
- Smetanito není parazit, Apetito u soudu neuspělo
„Koncovka cz tento dojem zvrátit nemůže. Z hlediska celkového dojmu jsou porovnávaná označení podobná," konstatoval úřad. Tvrzení pražské firmy, že by značka platila pro služby nabízené pouze rusky mluvícím turistům, navíc podle něj postrádá logiku. „V tom případě by zřejmě ochranná známka byla psána například v azbuce a přihlašována právě na území těchto států," dodal Úřad průmyslového vlastnictví.
Neprošla NHL ani Metallica
Snahy některých tuzemských podnikatelů využít ve svůj prospěch slavné světové značky nejsou neobvyklé.
Například zástupci nejslavnější hokejové soutěže na světě, severoamerické NHL, letos dosáhli toho, že z registru chráněných názvů v Česku zmizí stejnojmenná značka, kterou čeští podnikatelé využívali pro svůj byznys (web s informacemi o hokejové soutěži).
Už dříve dosáhla podobného úspěchu například americká skupina Metallica. Po deseti letech zmizela v Česku z registru chráněných názvů stejnojmenná značka, kterou podnikatelé využívali pro svoje výrobky.
V minulosti se objevily také snahy českých podnikatelů o ochranu značek jako je Toyota nebo Tesco.