Chceme více ochutnávek. Průzkum ukázal, kde si Češi přejí reklamu

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
9. 3. 2016 12:00
Češi nestojí o reklamu v televizi ani v poštovních schránkách. Naopak prostor pro ni mají firmy v místě prodeje, kde vadí jen asi pětině Čechů. Přestože pocit přesycenosti klasickou reklamou se v posledních letech drží na podobné úrovni, ve srovnání se začátkem 90. let vzrostl prakticky u všech médií. Informace z reklamy přitom pomáhá při nákupním rozhodování 44 procentům lidí.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Kdyby si Češi mohli vybrat, kde reklamu nechtějí, pak by jim nesměla do televize ani do schránek. Naopak prostor pro ni mají firmy v místě prodeje, kde vadí jen asi pětině Čechů. Ukazuje to nový průzkum Postoje české veřejnosti k reklamě agentury ppm factum, která se dotazovala tisícovky osob starších 15 let.

Přestože pocit přesycenosti klasickou reklamou se v posledních letech drží na podobné úrovni, ve srovnání se začátkem 90. let vzrostl prakticky u všech médií. Reklamy v komerčních televizích, které přerušují televizní pořady, vadí 86 procentům české populace. Jako naléhavý problém to dokonce vidí 57 procent lidí.

Ve kterých oblastech jsou Češi přesyceni reklamou?
Ve kterých oblastech jsou Češi přesyceni reklamou? | Foto: ppm factum

Reklama na internetu obtěžuje 51 procent Čechů a reklamou na sociálních sítích je přesyceno 36 procent lidí. Venkovní plakáty a billboardy vadí 46 procentům lidí v Česku.

Celkem 56 procent Čechů pak obtěžují letáky v poště, což potvrzuje i zvyšující se počet oznámení "nevhazovat reklamu" na poštovních schránkách, uvádí průzkum.

Přidejte ochutnávky

Největší prostor pro reklamu tedy stále zůstává přímo v místě prodeje. Například u ochutnávek si třetina populace dokonce přeje jejich navýšení.

"To, že informace z reklamy pomáhá při nákupním rozhodování, uvádí 44 procent populace, častěji jsou to ženy, mladší lidé, lidé s vyššími příjmy, obyvatelé menších měst a častí uživatelé internetu," uvádí prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová. "Ve srovnání s minulým rokem se deklarovaná pomoc informací z reklamy téměř nezměnila, významněji poklesl pouze podíl respondentů, kteří tvrdí, že jim reklamy vůbec nepomáhají," dodává Vysekalová.

Pomáhá reklama Čechům při nákupním rozhodování?
Pomáhá reklama Čechům při nákupním rozhodování? | Foto: ppm factum

Lidem podle průzkumu stále vadí, že reklama manipuluje s lidmi a podporuje konzum. Zároveň ji ale vnímají jako součást moderního života a uznávají její nezbytnost pro tržní ekonomiku a existenci médií.

Česká veřejnost je také obecně tolerantní v postoji k sexualitě a erotickým motivům v reklamě. "Krajní postoje, vyžadující zákaz takové reklamy, zaujímá jen osm procent dotázaných. Po celou dobu našeho výzkumu nepřekročil tento postoj 10 procent. Část populace vyjadřuje negativní postoj k takovým reklamám, ale nevyžaduje jejich zákaz," uvádí Vysekalová.

Dvě třetiny čokoládových výrobků obsahují palmový olej. Skoro všude, kde je psáno rostlinný tuk, je palma, říká lékařka Marie Skalská. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy