Módní doplňky a oblečení vyrobené z kůže nebo kožešiny byly dlouhou dobu považovány za znamení luxusu. Doba se však mění a chov a zabíjení jen kvůli módě se pro velkou část zákazníků stává eticky neudržitelným byznysem. Právě to vedlo Chanel k rozhodnutí přestat využívat tyto "materiály".
"Budeme používat pouze odpadní kůži zvířat z potravinářského průmyslu," řekl prezident módní divize Chanel Bruno Pavlovsky německému deníku Handelsblatt. Již od května by v kolekcích Chanelu neměla být také žádná pravá kožešina.
Krok se ve velké míře bude týkat zejména výrobků z exotických zvířat. Důvodem, proč se společnost vzdává výrobků z krokodýlí, ještěrčí nebo hadí kůže, je podle firmy obtížnost zajistit původ těchto materiálů. Zákazníci se však podle Chanelu stále více zajímají o to, odkud kůže pochází a jak bylo se zvířaty zacházeno. Výrobce jim přitom nedokáže dodat uspokojivou odpověď.
Budoucnost vidí společnost ve stále věrohodnější umělé kůži. "To však není otázka blízké budoucnosti," dodává Pavlovsky.
"Udržitelnější" chtějí být i ostatní
Nejedná se o první značku, která v tomto roce oznámila konec využívání zvířecích materiálů. Naposledy v září ohlásila skoncování s kožešinou i luxusní britská značka Burberry. Firma tak učinila poté, co vyšlo najevo, že spálila neprodané oblečení v hodnotě v přepočtu za 635 milionů korun. Čelila především kritice za to, že zboží mohla prodat ve slevě nebo jej darovat potřebným.
V roce 2019 bude mít kolekci bez kožešin i italská módní značka Versace. Pro společnost tento krok "k větší společenské odpovědnosti" však není příliš komplikovaný. Podle slov jejích majitelů využívali zvířecí materiály jen minimálně.
Oblečení s kůží z norka, kojota, lišky nebo králíka už si nekoupíte ani v zářijové kolekci společnosti Gucci. Ta se kromě toho zavázala, že zbylé oblečení a doplňky s příměsí zvířecích materiálů bude dražit v aukci. Výtěžek chce dát na charitativní účely.