Za reklamaci lidé platí. Neprávem

Tomáš Fránek
24. 4. 2006 17:30
Brno - T-Mobile dostal pokutu za poškozování zákazníků při reklamacích. Dle expertů se však podobného chování firmy dopouští běžně. Uvnitř: ANKETA

Podniky často účtují zákazníkům poplatky za neuznané reklamace - ačkoli podle spotřebitelského sdružení a dnešního verdiktu soudu postupují protizákonně.

Sdružení obrany spotřebitelů zjistilo, že si obchodníci protizákonně účtují peníze za neuznané reklamace jako poplatek za práci reklamačního oddělení, diagnostiku či lokalizaci závady, nebo přepravu zboží do servisu.

"Setkáváme se i s případy, kdy je reklamace spotřebitele zamítnuta z ryze formálních důvodů. A pak se po něm chce poplatek za neoprávněnou reklamaci," říká mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková.

Sdružení tvrdí, že obchodní podmínky, které takový poplatek vyžadují, jsou neplatné. "Příjmy takto získané proto lze považovat za bezdůvodné obohacení," dodává Picková.

Postoj se mění

Spotřebitelské sdružení zjistilo účtování poplatků za neoprávněnou reklamaci - až v řádu několik set korun - především v rámci auditu internetových obchodníků. Týká se také prodejců s mobilními telefony a s počítači.

Pod tlakem sdružení už svoje obchodní podmínky změnil jeden z největších internetových obchodů v tuzemsku, společnost InternetMall. "Protože se jedná o jednu z největších obchodních společností, které se u nás prodejem přes internet zabývají, pevně věříme, že se tento přístup obchodu stane ostatním obchodníkům vzorem. Ať co do vztahu k zákazníkům, či k respektováním jejich práv," uvedla Picková.

Poplatky za neoprávněnou reklamaci nevyžaduje ani Česká pošta. "Ta je zrušila na začátku ledna letošního roku," uvedla Picková.

Ministerstvo financí minulý rok kritizovalo banky za poplatky, které účtují svým klientům. Jedním z kritizovaných poplatků byla platba za neuznanou reklamaci. Vláda v prosinci minulého roku schválila materiál, který počítá s tím, že se změní některé zákony a mezi nimi má být i zrušení poplatků za neuznanou reklamaci.

U bank k dohodě nedošlo

Tyto poplatky byly jedním z bodů, na kterých se banky a ministerstvo nedokázaly shodnout.

"Zrušení možnosti tento poplatek aplikovat by mohlo mít za následek nepřiměřený nárůst nákladů spojených s vyřizováním neoprávněných požadavků některých klientů, které by banka neměla možnost odmítnout," uvedli v odpovědi na otázky ministerstva financí zástupci Raiffeisenbank.

Infobox

ČTĚTE SOUVISLOSTI:

Poplatky za neuznanou reklamaci si podle vyjádření pro ministerstvo financí neučtují Komerční banka, Česká spořitelna nebo ČSOB.

Pomůže zákon

Podle Sdružení obrany spotřebitelů obchodníci také účtují peníze v případě, že zákazník u internetových nákupů odstoupí ve čtrnáctidenní lhůtě od smlouvy.

Od letošního března ale platí novela občanského zákoníku. Ta říká, že obchodník nemůže spotřebiteli účtovat za odstoupení od smlouvy, které mu zákon ve 14denní lhůtě dává, žádné poplatky.

"Mnozí obchodníci mnohdy omezovali práva spotřebitelů tím, že jim účtovali za vrácení zboží různé sankční poplatky, což jsme považovali za protiprávní" uvedla Picková.

Pokud spotřebitel v zákonem dané lhůtě odstoupí, má dodavatel právo pouze na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží, které samozřejmě musí prokázat.

 

Právě se děje

Další zprávy