Výzkum: Nova to s reklamou přehání

Dušan Klimeš
14. 2. 2007 14:00
Praha - Osmdesát procent lidí si myslí, že na televizi Nova je příliš mnoho reklamy, obdobně dopadla Prima. Nejméně Čechům vadí reklama na lavičkách.
Soukromé televize mají podle výzkumu příliš mnoho reklamy
Soukromé televize mají podle výzkumu příliš mnoho reklamy | Foto: Jaroslav Pikous Aktuálně.cz

Výzkum společnosti Factum Invenio se nezaměřoval na účinnost reklamy, ale na pocity lidí a to, jak reklamu vnímají.

A z tohoto pohledu si soukromé televize nevedou vůbec dobře. Až 79 procent lidí obviňuje Novu, že v rámci jejího vysílání je příliš mnoho reklamy. Jen o sedm procent méně Čechů pranýřuje za nadměrný objem reklamy televizi Prima.

Naopak relativně dobře dopadla veřejnoprávní televize. U ní je s množstvím reklamy spokojena celá polovina diváků.

Vodafone se svojí
Vodafone se svojí | Foto: Tomáš Adamec

Vůbec nejlépe dopadla reklama na lavičkách. Jen třináct procent občanů se domnívá, že je na nich příliš mnoho reklamy.

Do schránky ne

Jednu z předních pozic v žebříčků tradičně získaly letáky v poštovních schránkách. Množstvím této formy reklamy je přesyceno téměř sedmdesát procent lidí.

"Výzkum provádíme každoročně a zde jsme zaznamenali mírný pokles. Zřejmě začínají fungovat štítky ´Nevhazujte reklamu´ na schránkách," myslí si Martina Rubášová z Factum Invenio.

Dobře si vedla reklama na internetu. Necelá čtvrtina tázaných uvedla, že je reklamy přiměřeně, pro necelých třicet procent je jí příliš mnoho. Čísla jsou ale zkreslena tím, že skoro polovina lidí na tuto otázku nedokázala odpovědět.

Manipulace na postupu

Již dlouhodobě se ale drží trend strachu z manipulace. Čtyři pětiny občanů se bojí, že je reklama nástrojem manipulace.

Zároveň stále méně lidí přiznává, že by koupili výrobek jen díky reklamě.

"Jen třicet procent dotázaných uvedlo, že by v posledních třech měsících nakoupili něco na základě doporučení reklamy," tvrdí Jitka Vysekalová z České marketingové společnosti.

Erotické a sexuální motivy Čechům příliš nevadí
Erotické a sexuální motivy Čechům příliš nevadí | Foto: Reuters

Sex nevadí

Zajímavým výsledkem zkoumání je i přístup Čechů k erotickým a sexuálním motivům v reklamě.

Celým 63 procentům lidí tyto motivy v reklamě nevadí, většinou se jen přimlouvají za to, aby byly užívány, když se hodí k nabízenému výrobku.

"Obecně platí, že postoje k využívání erotických a sexuálních motivů v reklamě jsou ovlivněny vnímáním a postoji k sexualitě ve společnosti a naše společnost je v tomto ohledu poměrně tolerantní," vysvětluje Vysekalová.

Výrazněji se tyto reklamy líbí mužům a mladším lidem.

Na druhou stranu jsou ale Češi přísní, co se týče reklamy na cigarety. Jejich úplný zákaz podporuje třetina populace, další třetina by byla pro výrazné omezení jejich výskytu.

 

Právě se děje

Další zprávy