EP je pro přísnější pravidla reklamy

13. 12. 2006 16:17
Štrasburk - Více reklam a regulovaný product placement s výstrahou. Tak Evropský parlament posílá k závěrečnému schvalování směrnici o televizním vysílání.

Europoslanci dnes schválili návrh směrnice, jejímž cílem je větší regulace televizní reklamy v celé EU. Zásadní změnou je to, že pořady by mohly být narušovány reklamou každých 30 minut, namísto současných 45 minut. Verdikt ale není definitivní. Na podobě směrnice se ještě musejí shodnout členské státy.

Více reklam však vyvolalo nevoli v táboře socialistických poslanců. Mnozí z nich hovořili o kroku směrem k televiznímu vysílání amerického stylu. "Opravdu tady takové nebezpečí existuje," řekl novinářům mluvčí socialistické frakce Henri Weber.

Snížení časového rozmezí je ale jedním z mála bodů, kde europoslanci předpisy zmírnili. Ostatní body reklamu více regulují. Změny se týkají i umísťování reklamních výrobků v pořadech (tzv. product placement). Z nového opatření vyplývá, že by měly být v rámci celé EU zakázány reklamní produkty v dětských pořadech, dokumentech a ve zpravodajství.

Programy, ve kterých jsou reklamní produkty umístěny, by měly být nově označeny na začátku a na konci vysílání. Každých 20 minut by se na obrazovce měla rovněž objevit informace o tom, že se v pořadu nachází placená reklama. "Nedomnívám se, že navrhované opatření splní předpokládaný účel. Označováním firemního produktu v průběhu vysílání televizních pořadů bude divák na prezentaci ještě více upozorňován," řekl český europoslanec Tomáš Zatloukal.

EU chce ale ovlivnit i vysílání na internetu. Směrnice rozlišuje mezi takzvaným lineárním (normálním) a nelineárním vysíláním (na vyžádání). "Přísná pravidla se nebudou týkat programů, které jsou na vyžádání. Pokud se někdo bude chtít podívat na vybraný pořad, který televize umístí na internetu, mohou v něm být reklamy i v kratších časových intervalech," dodal Zatloukal. Směrnice by se neměla týkat i zpravodajských serverů, které umísťují na své stránky rozhovory a videozpravodajství.

Návrh směrnice je rozšířením zákonu z roku 1989, který je také znám jako "televize bez hranic".

 

Právě se děje

Další zprávy