Voňavá reklama Američanům nevoní

Dušan Klimeš
10. 12. 2006 0:00
San Francisco - Revoluční čin na poli reklamy, tedy plakát spojený i s reálnou vůní, v USA tvrdě narazil.

Poprvé se ve Spojených státech zadavatel rozhodl, že chce zkusit spojit svoji reklamu s vůní a hned z toho je skandál.

Kalifornská rada pro mléko spustila kampaň "Dali jste si mléko?" v San Franciscu. Na několika autobusových zastávkách nechala naaranžovat speciální proužky, které voněly po čerstvě upečených čokoládových sušenkách, takzvaných cookies.

A ty Američané milují se sklenicí mléka. Proto se plakát na dané zastávce ptá, zda již cestující měl sklenici zdravého mléka.

Bezdomovci mají chutě

Ještě ale neskončil ani první den kampaně a už se zvedla vlna nevole. Místní dopravní agentura musela čelit hromadnému útoku nejrůznějších skupin a spolků, zastupujících rozličné občany.

Aktivisté se okamžitě "vytasili" s tím, že aroma může způsobit záchvat astmatu a alergické reakce u lidí, kteří jsou citliví na vůně, potvrdil stížnosti Nathaniel Ford, výkonný ředitel Municipal Transportation Agency, která zajišťuje městskou dopravu.

To považuje firma CBS Outdoor, tvůrce reklamy, za nesmysl.

"Navoněné proužky neobsahují chemikálie a nejsou nikterak nebezpečné pro zdraví lidí," uvádí viceprezident firmy Stephen Shinn.

V San Franciscu se reklama s vůní neujala
V San Franciscu se reklama s vůní neujala | Foto: Aktuálně.cz

Ozval se ale i Spolek proti obezitě, Společenství diabetiků, či právní zástupci bezdomovců. Ti, když prý cítí vůni cookies, dostávají ještě větší hlad, ale nemají peníze, aby si jídlo mohli koupit.

To vše vyvolalo reakci města. A tou byla výzva k okamžitému stažení reklamy.

Zdravé město

"To je skvělá zpráva pro každého, komu záleží na zdraví občanů a čistotě prostředí. Jsme vděční za toto rozhodnutí," potvrdila Amy Marshová, bývalá prezidentka Kalifornské sítě pro zdravé prostředí.

"Město a dopravní podnik udělali krok k tomu, aby se San Francisco stalo čistší, zdravější," doplnila. "Každý člověk má právo na čistý vzduch na veřejných místech, i když je takový prostor ohraničen třeba jen autobusovou zastávkou."

Viceprezident autorské firmy potvrzuje, že další reklamní experimenty už budou probíhat pouze v případě, že je nejdříve schválí město.

"Nemáme rozhodně nic proti čokoládovým sušenkám a nemáme nic proti mléku," uvedl šéf dopravní agentury. "Nemůžeme si ale dovolit řešit takové záležitosti s ohledem na náš veřejnoprávní statut."

Budoucnost "voňavé" reklamy v USA je tak nejistá. Okamžitě se totiž našly organizace, které se chtějí zasadit o to, aby tento způsob propagace byl zcela zakázán.

 

Právě se děje

Další zprávy