Jubilejní desetimiliontý automobil, který škoda vyrobila, je stříbrné kombi Octavia. Nepůjde do prodeje, dostane ho příspěvková organizace ministerstva zahraničních věcí Česká centra.
A: Je plánována výstavba továrny v Rusku, výrobu chcete mít i v Číně. Je toto cesta budoucího vývoje? Chce se Škoda částečně přesunout s výrobou do jiných zemí?
Smlouva o výstavbě montážního, posléze výrobního závodu v Rusku byla podepsána letos v květnu s termínem zahájení montáže vozů Škoda Octavia na konci roku 2007. Výroba vozů Škoda v Číně bude zahájena na konci roku 2006.
V žádném případě se nejedná o přesun výroby z Čech do zahraničí, naopak o zajištění dalších trhů. Na těch můžeme uspět právě jen díky montážím v obou jmenovaných zemích.
Většina dílů pro zahraniční montáže a případné výrobní závody bude vyráběna v České republice. Tato výroba je zárukou, že v Česku udržíme v závodech Škody zaměstnanost, i kdyby prodej vozů na tradičních trzích stagnoval.
A: Loni Škoda Auto prodala téměř půl milionu aut, o devět procent více než v roce předešlém. Jaký výsledek by vás osobně potěšil letos?
Výsledky prvního pololetí naznačují, že v letošním roce překročíme magickou hranici pěti set tisíc vyrobených i prodaných aut, a to je náš cíl.
A: Jak se díváte na nové technologie, jako je hybridní vůz? Chce se Škoda vydat tímto směrem, nebo to považujete za špatný krok a jako "pohon budoucnosti" vidíte něco zcela jiného?
Pokud jde o hybridní technologii, je to dnes především otázkou USA. V Evropě se soustředíme více na vznětové motory a na jejich kontinuální zlepšování. Nejedná se teď už tolik o snížení spotřeby, ale o zmírnění důsledků pro životní prostředí a o potěšení z jízdy, které teď přináší.
Kdo by si ještě před 10 lety pomyslel, že se s naftovým motorem bude moci jet tak příjemně a dynamicky? To je tedy oblast, na kterou se soustředíme, pokud jde o vývoj úsporných a efektivních pohonných jednotek.
A: Takže Škoda o hybridní technologii pro své vozy neuvažuje?
Pokud se jedná o značku Škoda, nebylo by pro nás výhodné používat hybridní jednotky, tedy vlastně dva motory. Ať už z pohledu výrobních nákladů, nebo z pohledu pořizovacích a provozních nákladů. Z toho vyplývá, že bychom pro tyto drahé vozy nenašli žádné zákazníky.
A: Kam podle vás tedy bude směřovat vývoj v této oblasti?
Samozřejmě se díváme i do vzdálenější budoucnosti a jsme konfrontováni s problémy, které by mohly přinést klesající zásoby ropy nebo rostoucí ceny ropy. A možným řešením by jistě byla také biopaliva nebo syntetická paliva. Celá skupina Volkswagen včetně českých inženýrů se touto otázkou zabývá.
Nicméně musíme zde u Škody být stále opatrní, neboť naši zákazníci jsou citliví, pokud se týče pořizovací ceny, není v jejich zájmu kupovat si drahé auto, jehož ceny se díky nízkým provozním nákladům vrátí za pět, šest let. Pokud tedy budeme chtít vyjít zákazníkovi vstříc, musíme se soustředit na cenově výhodné technologie. Použití syntetických paliv nebo určité palivové směsi vidím pro Škodu jako reálnou až ve vzdálenější budoucnosti
A: Které faktory považuje za nejdůležitější pro úspěch firmy Škoda v následujících dvou letech?
V letošním roce je to úspěšné zavedení nové modelové řady Roomster na nejvýznamnější evropské trhy, ve kterém budeme pokračovat i v roce 2007. Dále to jsou již zmíněné zahraniční projekty a jejich zahájení a rozvoj Čína, Rusko, Indie, Ukrajina a Kazachstán.
A: Co se vlastně stane s desetimiliontým autem? Nepřipravujete například jeho dražbu?
Desetimiliontý vůz bude věnován organizaci Česká centra, která působí v největších evropských městech, a podpoříme tak propagaci České republiky v zahraničí prostřednictvím našeho produktu.