Chrastava - Podél řeky Nisy se válí stropy od aut v desítkách, střídají je obrovské role látek. Některé prý doplavaly až do několik kilometrů vzdáleného Hrádku nad Nisou.
Tady všude se valila v sobotu rozvodněná řeka, z druhé strany se sem přihnala jinak poklidná říčka Jeřice.
To dohromady znamená jedno - automobilový průmysl v Česku se dívá tázavě k Chrastavě na Liberecku.
Škoda se zastavila
Bleskové víkendové záplavy totiž zatopily továrnu společnosti Grupo Antolin Bohemia, která dodává stropní komponenty většině automobilek ve středoevropském regionu. Do konce týdne už zastavila výrobu některých modelů Škoda Auto.
O závažnosti situace hovoří i skutečnost, že do Chrastavy odpoledne přijel i Pavel Radda, v současné době nejvýše postavený český manažer ve Škoda Auto. Vede útvar, který nese název Výroba vozů.
"Naše ztráty jsou významné," říká vážným hlasem generální ředitel podniku Petr Papánek. Do konkrétních čísel zacházet nechce. Stejně odmítá jasně říci, kdy budou schopní spustit provoz.
"To závisí na mnoha okolnostech. Haly byly zatopené do půl metru, v neděli, když jsme přišli, bylo tu třicet čísel bahna, místy i půl metru. Řídící jednotky, kabeláž, spousta infrastruktury, všechno bylo zatopené," vyjmenovává.
Bláto z výrobních hal je už pryč. Obavy ale vzbuzují stroje. Nikdo nedokáže s určitostí říci, jak moc je voda poškodila a co po vyčištění vydrží. Skrytým nepřítelem se stal povlak jemného bláta.
"Vzájemně si referujeme, jak se situace vyvíjí, a odsouhlasujeme cíle, kdy co dokážeme rozjet," volí diplomatickou odpověď Petr Papánek. Je na něm vidět únava, přiznává, že poprvé souvisle spal až z úterý na středu. A stejně jen pár hodin.
Spoušť, kterou napáchala povodeň, hovoří za něj. Kanceláře v přízemí a laboratoř. Byly. Serverovna. Byla. Téměř nová hala s linkami na poslední modely, jejichž výrobu nedokáže obstarat jiný závod než chrastavský Grupo Antolin Bohemia. Zdevastovaná.
Dříve, než nahlásila odstávku Škodovka, tedy do konce týdne, se místní linky sotva rozjedou. Od vrátnice k hlavní budově jsou slyšet pouze lopaty, košťata a proudy vody vymývající všudypřítomné bláto.
Čety z automobilek
V halách pobíhají technici v různobarevných kombinézách - každá z automobilek sem poslala svou četu, aby zatopenému výrobci jejich klíčových dílů pomohla.
Od neděle funguje i místní třísměnný provoz. Jinak přísně čisté montérky vystřídaly zablácené holiny. Potíž je ovšem v tom, že většina zaměstnanců pochází z Chrastavy a Frýdlantska, tedy záplavami nejpostiženějších regionů.
"Jsou tu ti, co zatopeni nebyli, i ti, co chvíli pracují na svém a chvíli dobrovolně pomáhají ve fabrice, protože z domova už toho mají plnou hlavu," hlásí krajský šéf Asociace samostatných odborů v Liberci Milan Šubrt. I on tráví svůj čas na místním provizorním velínu.
Ti, co byli postiženi nejvíce, do práce nemusí. "Souseda, co tu pracuje, to vytopilo. Tak je doma a dělá na svém," potvrzuje Petr Novák, místní mistr výroby. Také bydlí v Chrastavě, sám záplavám ale unikl.