Praha - Pro zaměstnavatele je to špatná zpráva - přichází období roku, kdy se lidé nejméně soustředí na práci a nejčastěji z celého roku využívají pracovní dobu pro vyřizování soukromých záležitostí.
Zjistila to společnost truconneXion, která vyvíjí software pro sledování kancelářské techniky.
"Pracovní morálka v předvánočním období je všeobecně křehká. Prosinec je měsícem nejmasivnějšího zneužívání pracovní doby pro soukromé účely. Podle našich analýz spolknou mimopracovní aktivity 30 % pracovního času aktivně stráveného na počítači, což podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinového pracovního fondu," uvedl Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti truconneXion.
Na rozdíl od zbytku roku, kdy mimopracovní aktivity zahrnují zejména zábavu, ale lidé před svátky vybírají a nakupují dárky v internetových obchodech, připravují vlastní novoroční přání nebo kalendáře z vlastních fotografií.
Statistiky Asociace pro elektronickou komerci zase naznačují, kdo je nejčastějším návštěvníkem virtuálních obchodů.
"Zajímavé je, že zatímco během roku je poměr online nakupujících mužů a žen víceméně stejný, před Vánoci více nakupují muži. Lze to připsat tomu, že muži jsou pohodlnější a udělají cokoli, aby se vyhnuli frontám v kamenných obchodech. Hlavním klientem e-shopů v předvánočním období jsou proto muži ve věku 18 až 40 let," uvedl Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.
Odborníci doporučují zaměstnavatelům s blížícím se koncem roku určitou míru tolerance. "Svádět boj s pracovní morálkou s pomocí totálních zákazů se ukazuje jako neefektivní. Zaměstnanec potřebuje mít sice jasně vytyčené hranice, ale současně musí cítit důvěru, jež ho bude stimulovat k optimálním výkonům," přiblížil psycholog Michal Walter.
Takhle začínají vánoční nákupy v USA: