Brno - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nechyboval, když napadl nákup tramvají pro Dopravní podnik Ostrava. Správnost rozhodnutí úřadu potvrdil v úterý Krajský soud v Brně, když zamítl žalobu dopravního podniku.
"Dopravní podnik uzavřel smlouvu na odběr konkrétního typu tramvaje. Pomocí dodatků ke smlouvě pak zadání měnil. Správně měl postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek a vyhlásit nové výběrové řízení - tak, jak uvedl úřad," odůvodnil rozhodnutí člen tříčlenného senátu David Raus.
Skutečnost, že rozhodnutí úřadu je podle soudu správné, nahrává do karet plzeňskému výrobci Škody Transportation. Právě tento podnik vyráběl původní model tramvají pro Ostravu.
Boj o tramvaje
- 2000
Dopravní podnik Ostrava (DP) uzavírá smlouvu s Inekonem o dodávce 15 tramvají za stovky milionů korun. Tramvaje má vyrábět Škoda Transportation. - 2000 - 2003
Škoda se podle DP dostává do potíží, Inekon chce vyrábět tramvaje sám. DP píše několik dodatků ke smlouvě, mění se typy tramvají i lhůty. - 2004
Případ začne zkoumat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Vydává pouze nezávazné posouzení, že vše bylo v pořádku. - 2005
Škoda žaluje Inekon o 183 milionů korun, žaloba zamítnuta. - 2006 - 2007
ÚOHS znovu přezkoumává případ a rozhoduje o pochybení DP Ostrava - měl vypsat výběrové řízení, ne dodatky smlouvy. DP žádá o přezkum Krajský soud v Brně - 2008
Soud dospěl ke stejnému závěru jako ÚOHS. DP zřejmě podá kasační stížnost. Předpokládá se jednání ve věci žaloby Škody o 183 milionů korun u Vrchního soudu v Praze.
Pak jej ale nahradila místní Inekon Group. Škoda dokonce podala na Dopravní podnik Ostrava žalobu. Požadovala 183 milionů korun jako kompenzaci za údajnou nekalou soutěž.
Pražský soud ale žalobu zamítl. Škoda se odvolala a případ putuje k Vrchnímu soudu v Praze. Rozhodnutí úřadu a následně správního úseku Krajského soudu v Brně teď může významně pomoci škodovce v očích vrchního soudu.
Jednal úřad zmateně?
Škoda by si přišla na stovky milionů a získala by navrch v boji se svým konkurentem Inekonem, který dodnes zásobuje Ostravu tramvajemi.
Čtěte více: V Česku se válčí o tramvaje. Mezi Ostravou a Plzní
Právní zástupce ostravského dopravního podniku Vlastislav Kusák proto zvažuje kasační i ústavní stížnost.
"Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže je dle mého mínění nezákonné, v rámci správního řízení byla porušena řada principů," tvrdí Kusák.
Úřad podle něj mimo jiné postupoval zmateně a netransparentně, když případ v roce 2004 jen "nezávazně" přezkoumal a označil postup dopravního podniku za správný, a následně v roce 2006 oficiálně zcela opačně rozhodl o chybném postupu.
Ostravský případ není jediný, kterým Škoda a Inekon zaneprazdňují české soudnictví.
Ve hře také Praha
Krajský soud v Brně na jaře již podruhé vrátil Úřadu pro hospodářskou soutěž podobnou záležitost týkající se pražského dopravního podniku.
Ten pro změnu vybral jako dodavatele tramvají za 17 miliard korun Škodu. A poražený Inekon tvrdil, že podnik jej skrytě znevýhodnil.
Na skrytou válku o tramvaje mezi východem a západem České republiky upozornil deník Aktuálně.cz letos v březnu.
To začal ostravský magistrát uvažovat, že pro větší transparentnost ukončí dlouholetou a v republice výjimečnou spolupráci Inekonu a Dopravního podniku Ostrava.
Přitom zájem o areál v Dopravním podniku Ostrava, kde dnes Inekon jako nájemce vyrábí a upravuje vozy za pomoci zaměstnanců dopravního podniku, Škodovka nepopřela.