UPC za transakci zaplatí kolem 322,5 milionu eur, tedy více než devět miliard korun.
Po spojení obou firem vznikne operátor s více než 800 tisíci klienty, který bude nabízet kabelovou televizi, rychlý internet a telefonní služby.
Firma očekává, že transakce bude po schválení regulačními orgány uzavřena do konce roku.
Dosavadní vlastník Karnevalu, Mid Europa Partners (MEP), dnes oznámil předpokládané dokončení prodeje na konci října.
Karneval v prvním kroku koupí společná firma JP Morgan a Deutsche Bank, kterou potom získá společnost Liberty Global Europe. Součástí prodeje je i dceřiná firma Karnevalu Forcable, která se zabývá vysíláním lokálních zpráv a informačních kanálů v kabelové síti.
"Jde o projev trendu koncentrace trhu elektronických komunikací, který se promítne snad v urychlení digitalizace, rozvoji triple/quadru play, hlavně snad pocítí pozitivně změnu diváci," řekl ČTK předseda ČTÚ Pavel Dvořák.
Svůj podíl prodá i minoritní vlastník Karnevalu Baring Communications Equity.
Výhody nebo monopol?
Mluvčí UPC ČR František Malina řekl, že firma zatím Karneval nevlastní, a proto nemůže transakci komentovat.
"Obecně ale konsolidace v sektoru kabelových televizí vytváří důstojnou alternativu digitální televizi, která ještě řadu let nebude dostupná všem uživatelům v ČR," dodal.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zatím žádný návrh na spojení obou firem podnikajících v oblasti kabelových televizí neobdržel.
"Pokud se obě firmy dohodly na fúzi, jsou povinny nám svůj návrh předložit. Rozhodujícím kritériem bude zřejmě finanční obrat obou firem vzhledem k trhu," řekl dnes Filip Vrána z tiskového oddělení ÚOHS.
"S firmou může kupující společnost nakládat až po schválení fúze naším úřadem," dodal Vrána.
Podle analytika Cyrrusu Petra Bártka by duo UPC a Karnevalu vytvořilo dominantního operátora s možností monopolně stanovovat ceny minimálně do doby, než začne Telefónica nabízet svoji TV přes internet.
"Výsledkem pro zákazníky bude růst cen v řádech desítek procent vyšperkovaný několika málo výhodami spojených služeb," uvedl.
"Od našeho vstupu do Karnevalu v roce 2003 společnost zdvojnásobila výnosy a ziskovost. Firma také začala nabízet vysokorychlostní internet a později i digitální televizní vysílání a stala se tak jedním z vedoucích hráčů na trhu," řekl partner MEP Craig Butcher.
TV vs. internet
Karneval měl v polovině roku 310 tisíc zákazníků, z toho 253 tisíc domácností využívalo kabelovou televizi a 57 tisíc vysokorychlostní internet.
Společnost UPC má přes půl milionu zákazníků. Kabelovou televizi nyní nabízí 300 tisíce domácnostem a satelitní příjem zhruba 120 tisícům domácností.
Počet zákazníků rychlého internetu se podle neoficiálních odhadů pohybuje kolem 100 tisíc a tisíce lidí využívají telefonní služby UPC.
V dosahu sítí obou firem je v ČR přes 1,2 milionu domácností.
Úřad rozdával pokuty
Společnost Karneval Media vznikla spojením společností TES Media a Intercable CZ. Tuto fúzi schválil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na konci roku 2002.
V letech 2002 a 2003 se ÚOHS zabýval také společností UPC. Ta podle úřadu zneužila dominantního postavení tím, že nejprve vědomě stanovila nízké, takzvané predátorské ceny, které znemožnily vstupu konkurence na trh, a poté je zvýšila až o 300 procent. ÚOHS uložil firmě pokutu 7,8 milionu korun.