"Na to není žádný judikát, v minulosti se zatím nikdy nestalo, že by smlouva mezi objednavatelem a dodavatelem byla v pořádku a nezákonný byl pouze dodatek," řekl šéf úřadu Martin Pecina. Tyto informace dnes přinesl server Euro Online.
Dodatek měnil některá ustanovení původní smlouvy. Firma Kapsch díky němu získala určité výhody a prémie za to, že mýtný systém stihne postavit v termínu o tři měsíce kratším, než bylo původně plánováno.
Co s ním?
Nyní ale není jasné, co bude dál. Původní smlouva už se na stůl ÚOHS dostala také, podle rozhodnutí byla v pořádku. Nezákonný je pouze dodatek k platné smlouvě.
|
Rozhodnout tedy bude muset zřejmě soud.
Ministerstvo dopravy výsledkem zkoumání není zaskočeno. Za nezákonný ho již delší dobu považuje náměstek Jiří Hodač.
Tyto závěry ale odmítá vítěz tendru, firma Kapsch. Tvrdí, že vše je právně v pořádku a jen díky uzavření dodatku bylo možné stihnout stavbu včas a 1. ledna letošního roku spustit výběr mýtného.
"Neznáme ještě přesnou podobu zmíněného rozhodnutí, proto počkáme s podrobnějším komentářem na jeho písemné doručení," říká mediální zástupce firmy David Šimoník.
"Pokud by však byly prvotní informace médií pravdivé, byli bychom tím velmi překvapeni. Zvážili bychom případně po poradě s právníky i rozporování takového rozhodnutí," dodává.
Přesto ministr Aleš Řebíček koncem loňského roku uzavřel dodatek nový, který částečně mírnil ustanovení dodatku prvního.
Dvě etapy, dva systémy
Mýtné se vybírá asi na tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Pro tuto první etapu byl zvolen mikrovlnný systém.
Druhá etapa by již měla být z osmdesáti procent založena na principu satelitu. Tím by ale opět mohlo ministerstvo dopravy a firma Kapsch narazit u Úřadu na ochranu hospodářské soutěže.
"Z mého pohledu je přijetí satelitního řešení velmi problematické a vidím v něm z pohledu úřadu velký problém. Samozřejmě ale budeme muset pečlivě projít celou dokumentaci a teprve poté dát konečné vyjádření," řekl deníku Aktuálně.cz Martin Pecina.