Praha - Zatímco ceny notebooků klesají, hodnota informací, které jsou v nich obsažené, strmě roste. Více než devadesát procent oslovených podnikatelů proto považuje ztrátu dat za větší problém než to, že přijdou o samotný počítač.
Průměrná cena údajů, které má firma v notebooku uložené, činí 202 173 korun. Vyplývá to z šetření společnosti Intel, která oslovila více než dvě stovky zástupců firem. Meziročně tato hodnota narostla, na počátku roku 2011 vyčíslili zástupci společností cenu na 180 909 korun.
Do této sumy se kromě ceny pohřešovaných dat započítává také hodnota duševního vlastnictví a ztráta produktivity a času pracovníka, plus firem a odborníků, kteří se incidentem zabývají.
Existenční hrozba
"Bezmála polovina oslovených firem sdílí názor, že ztráta notebooku vedoucího pracovníka může firmu ohrozit existenčně," komentují autoři výzkumu. Reálná hrozba, která souvisí se zneužitím ztracených nebo ukradených dat, je ale až sedminásobně vyšší - v letošním roce překročila 1,3 milionu korun. To je ve srovnání s loňským rokem více než dvojnásobek.
Oproti tomu, hardware stojí v průměru 32 970 korun. Jeho cena meziročně klesla, loni se jednalo o 35 795 korun.
Jak vyplývá z údajů FBI, nejčastěji se notebooky ztrácejí při cestování a obecně mimo pracoviště. Na pracovišti došlo pouze ke dvanácti procentům všech ztrát.
Třetina firem bezpečnost neřeší
Proti ztrátě bylo podle letošního šetření zabezpečených pouze 61 procent všech dat. Jak přitom vyplývá z dat FBI, u tří ze čtyř zcizených počítačů dochází k prolomení dat.
"Alarmující fakt, že čtyři z deseti notebooků nebyly vybaveny ani základním systémem na ochranu dat, značně usnadňuje práci každému, kdo se bude chtít seznámit s jejich obsahem," komentuje obchodní manažer skupiny Intel Petr Ulvr.
Notebook je podle něj nejzranitelnějším místem uživatele, protože jej využívá pro přístup do banky nebo elektronické nákupy a pochopitelně do něj ukládá citlivé osobní a rodinné údaje.
V případě firmy se zloděj navíc velmi rychle seznámí s obchodní bilancí a rozpočtem podniku, stejně tak získá k dispozici data o zákaznících a zaměstnancích nebo důvěrnou korespondenci.
Jak z výzkumu vyplývá, většina podniků se začne o bezpečnost více starat až právě po krádeži. "Na otázku, zda firma po ztrátě nebo odcizení nějak upravila svoji firemní politiku a pravidla, odpovídá šedesát procent, že ano," stojí v analýze.