Tokio, Praha - Asi dvě miliardy dolarů (38 miliard korun) budou podle jejího vlastního odhadu stát automobilku Toyota současné potíže se zadrhávajícími se plynovými pedály. Část z toho budou mimořádné náklady na opravy a o zbytek Toyota přijde vinou nižšího prodeje kvůli zhoršení pověsti značky.
Přesto dnes po dlouhém období přišla pro šéfy Toyoty dobrá zpráva. Ve třetím finančním čtvrtletí, které skončilo vloni v prosinci, totiž automobilka hospodařila s čistým ziskem 153,2 miliardy jenů (téměř 32 miliard korun). Před rokem byla přitom ve ztrátě 164,7 miliardy jenů. Zisku dosáhla již ve druhém čtvrtletí za sebou.
Prodeje i tržby budou letos lepší
Přes současné potíže Toyota dnes zlepšila výhled pro celý finanční rok. Celoroční provozní ztráta by měla být jen dvacet miliard jenů, oproti původně předpokládaným 350 miliardám. Chce prodat více aut, než byl plán - 7 180 000 místo původních 7 030 000 - a díky tomu utržit o půl bilionu jenů více.
Významnější ztráty však automobilka utrží na své pověsti. Toyoty byly dosud prakticky všude na světě pokládány za kvalitní spolehlivé vozy za dostupnou cenu. Teď značka utrpěla další ránu kvůli stížnostem na brzdy Priusu. Ty podle části zákazníků v USA a v Japonsku hůře brzdí na kluzkém a hrbolatém povrchu. Kvůli tomu se už připravují opatření na přepracování systému ABS.
V USA se do Toyoty opřelo americké ministerstvo dopravy. To dokonce vyzvalo majitele Toyot, jichž se týká svolávací akce kvůli plynovému pedálu, aby s vozy vůbec nevyjížděli, a naopak přivolali servismany Toyoty do svých garáží.
Seznam evropských aut zřejmě do pátku
Toyota zatím neoznámila, zda v souvislosti s tímto problémem přichystá další svolávací akci. Jisté je, že všechny tyto zprávy podkopávají důvěru zákazníků ke spolehlivosti aut se znakem Toyota. V USA na to již v lednu doplatila a podle prodejních statistik si na její úkor polepšil například Ford či Hyundai. Prodej Toyoty spadl ve srovnání s loňským lednem o 16 procent a poprvé po deseti letech tato automobilka v USA prodala méně než 100 000 vozů.
Evropská centrála Toyoty zatím stále nemá údaje o tom, kolik a jakých aut bude muset do servisu kvůli opravě plynového pedálu. "Předpokládáme, že seznam obdržíme do konce týdne," informovala mluvčí českého zastoupení Toyoty Kateřina Jouglíčková.
Automomobilky Citroën a Peugeot již sice spočítaly, že v Čechách se problém týká zhruba 250 vozů Citroën C1 a Peugeot 107, avšak ani ony zatím nezačaly zvát jejich majitele do servisů. "Čekáme na přesné pokyny z Francie a pak hned začneme posílat dopisy," řekla mluvčí Citroënu ČR Martina Bedrnová.