Praha - Malé Tesco, nebo vietnamská večerka? Čím dál častěji se v centrech českých a moravských měst budou nakupující rozhodovat mezi těmito dvěma možnostmi. Ukazují na to plány Teska pro letošní rok, i průbojnost, s níž uprázdněné obchody obsazují asijští obchodníci.
Vietnamské obchody nepovažujeme za přímou konkurenci, říká přesto ředitel marketingu řetězce Tesco Michal Štádler (celý rozhovor s ním čtěte ZDE).
Tesco se chystá pro letošní rok rozmnožit své miniprodejny, s nimiž chce obsadit místa vyprázdněná v minulých letech kvůli úspěchu velkých hypermarketů na perifériích.
Tři tisíce vietnamských prodejen
Malometrážní obchůdky, jejichž majitelé nevydrželi konkurenční tlak velkých řetězců (jako je právě Tesco) hromadně obsazují vietnamské večerky. Po celém Česku už mají tři tisíce prodejen s potravinami, ale i obuví či textilem.
"Určitě mají na trhu své místo, koneckonců podobně rozšířené jsou i v jiných evropských zemích. My se s nimi ale přímo nesrovnáváme, nepovažujeme je primárně za přímou konkurenci. Služby, které nabízíme, jsou na zcela jiné kvalitativní úrovni, ať už z hlediska zboží, příjemného prostředí nebo personálu," tvrdí Štádler.
Tesco je nejdál z firem, které provozují hypermarkety, v znovudobývání středů měst malými obchody. Jednu po druhém otevírá prodejny Tesco Express, až mu to antimonopolní úřad dovolí, začlení do své skupiny i Korunu a přidá Žabky, které koupil od Penty.
"I v letošním roce budeme pokračovat v organickém růstu. To znamená, že plánujeme otevřít jak menší obchody, tedy Expres a supermarkety, ale i hypermarkety. Při otevírání nových obchodů se pro konkrétní formát rozhodujeme na základě detailní analýzy místního prostředí," říká Štádler.
Tesco rozšiřuje impérium
Malometrážních obchodů pod značkou Expres Tesco provozuje zatím 39. Po schválení obchodu s Pentou přibude 47 prodejen Koruna, které Tesco přejmenuje na Express. "81 obchodů Žabka budeme provozovat dále na základě franšízy. Žabka je pro nás nový model s průměrnou prodejní plochou 90 čtverečních metrů," popisuje marketingový šéf českého Teska.
Plány Teska jsou logické. Vypozorovalo totéž, co vietnamští obchodníci. Tuzemský zákazník prošel v posledních letech velkou proměnou. Vyhovuje mu, když si může jednou týdně zajet na velký "rodinný" nákup do hypermarketu. "Vedle toho chce mít možnost nakoupit si drobný každodenní nákup, čerstvé pečivo, mléčné výrobky - prostě to co se vejde do jedné nákupní tašky, a to co nejblíže k domovu nebo zaměstnání," uvádí Štádler.
Těsno ve vyprázdněných centrech
Ještě před několika lety u nás takový typ prodejen podle Štádlera chyběl. Teď naopak začíná být těsno. Kromě Teska tu je Billa se svým konceptem miniprodejem (otevřela dosud jedinou na zkoušku v Brně).
Ale hlavně vietnamské večerky (otevřené ovšem od časného ráno do pozdní noci). Jejich počet pro srovnání převýšil počet prodejen, které má tradiční značka Jednota (Coop).