Tesco: Nákupy u nás a u Vietnamců nemůžete srovnávat

Veronika Skálová Veronika Skálová
24. 2. 2011 22:25
Hypermarkety odvedly zákazníky z center, teď se tam vrací.
Uniformy prodavačů a dalších pracovníků Tesco
Uniformy prodavačů a dalších pracovníků Tesco | Foto: Tesco

Praha - Namísto tradičního obchodu vietnamská "večerka". Obsazení prodejen v centrech velkých českých měst se v posledních letech výrazně proměnilo.

Podle analýzy Centra pro regionální rozvoj odvedly velké hypermarkety a nákupní centra na okrajích měst zákazníky z tradičních malých prodejen, což řadu obchodů zlikvidovalo.

Jejich místo zaujali z velké části právě asijští prodejci. Počet jejich obchodů v centrech měst už se přiblížil počtu samoobsluh, které pod svou značkou sdružuje Coop.

Kromě majitelů malých prodejen mají ale vietnamští obchodníci i velkého konkurenta - řetězec Tesco, který právě v centrech měst otvírá malometrážní prodejny Tesco Expres a který pohltil i sítě malých prodejen Žabka a Koruna.

Přesto ředitel marketingu obřího řetězce Michal Štádler tvrdí: "Tyto obchody nepovažujeme za přímou konkurenci."

Aktuálně.cz: Jaké jsou plány Tesca ohledně sítě malometrážních prodejen v centrech měst, ať se jedná o Tesco Expres nebo prodejny Žabka?

I v letošním roce budeme pokračovat v organickém růstu. To znamená, že plánujeme otevřít jak menší obchody, tedy Expres a supermarkety, tak hypermarkety. Při otevírání nových obchodů se pro konkrétní formát rozhodujeme na základě detailní analýzy místního prostředí, přítomnosti jiných obchodů a potřeb zákazníků.

A.cz: Kolik těchto malometrážních prodejen nyní máte?

Malometrážních obchodů, tedy Tesco Expres, provozujeme v současné době 39. Po schválení obchodu s Investiční skupinou Penta Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže mělo přibýt 47 Korun, které plánujeme provozovat pod názvem Expres, několik nových dlouhodobě plánovaných prodejen Expres a 81 obchodů Žabka, které budeme provozovat dále na základě franšízy. Žabka je pro nás nový model obchodu s průměrnou prodejní plochou 90 čtverečních metrů.

A.cz: Jaké chystáte změny v hypermarketech?

Přeměňujeme hypermarkety postupně na koncept Extra. V těchto obchodech přímo na prodejní ploše zákazníci najdou lékárnu, optiku, fotolab nebo prodejnu telekomunikačních služeb. Uvedený trend odpovídá podle našich průzkumů měnícím se potřebám českého zákazníka.

Michal Štádler, marketingový ředitel Tesco.
Michal Štádler, marketingový ředitel Tesco. | Foto: Tesco

Zákazníci se změnili

A.cz: Nebudou si vaše malometrážní prodejny a hypermarkety konkurovat navzájem?

Český zákazník prošel v posledních letech velkou proměnou. Vyhovuje mu, když si může jednou týdně zajet na velký "rodinný" nákup do hypermarketu, kde pořídí vše, s velkým výběrem a protože nakoupí na jednom místě, tak i rychle. Vedle toho chce mít možnost nakoupit si drobný každodenní nákup, čerstvé pečivo, mléčné výrobky - prostě to co se vejde do jedné nákupní tašky, a to co nejblíže k domovu nebo zaměstnání. Ještě před dvěma třemi lety takový typ prodejen u nás chyběl.

A.cz: Jak vidíte konkurenci asijských obchodníků a jejich večerek?

Určitě mají na trhu své místo, koneckonců podobně rozšířené jsou i v jiných evropských zemích. My se s nimi ale přímo nesrovnáváme, nepovažujeme je primárně za přímou konkurenci. Služby, které nabízíme prostřednictvím prodejen Expres a v budoucnu i Žabek, jsou na zcela jiné kvalitativní úrovni, ať už z hlediska zboží, příjemného prostředí nebo personálu.

A.cz: Reagují prodejny Expres na místní podmínky?

Podle potřeb a přání zákazníků prodejny Expres dále vylepšujeme, například nabídkou zboží od místních dodavatelů. Je běžné, že zákazník kromě sortimentu, který je stejný ve všech obchodech, v tom svém "místním" najde i výrobky třeba od místního pekaře.

 

Právě se děje

Další zprávy