Kopřivnice - V neděli to bude devadesát let, co sjel z výrobní linky první vůz značky Tatra. Výročí ale automobilku zastihlo v těžkých časech.
"Žádné oslavy neplánujeme. Kvůli dopadům finanční krize na Tatru šetříme všechny peníze pro zaměstnance a dodavatele," sdělil Aktuálně.cz generální ředitel kopřivnické továrny Ronald Adams.
K oslavám chybí peníze i důvod
Tatra už skutečně mnoho důvodů k veselí nemá. "Propad zakázek letos odhadujeme na jednu třetinu," potvrdil potíže mluvčí společnosti Vladimír Bystrov. "Dnes se ale všechno mění ze dne na den," dodal.
Ránu dostala nedávno Tatra od tradičního odběratele Ruska, které v lednu zvedlo dovozní clo z 10 na 25 procent. Odbyt automobilce poklesl také v Indii. Tatra teď proto jede v "úsporném režimu".
Od loňského pololetí propustila 1400 lidí a snížila provozní náklady bezmála o třetinu. Manažeři berou od ledna o desetinu nižší platy. Podle nové kolektivní smlouvy, kterou ve středu podepsalo vedení podniku s odbory, se ve firmě pro letošní rok zmrazují mzdy. "Většina výroby a montáží jeden týden v měsíci stojí," dodal Adams.
Ještě v polovině března ředitel v Hospodářských novinách uvažoval, že pokud pololetí přinese obrat, bude Tatra na konci roku v zisku. Dnes je o další kousek opatrnější. "Kvůli velké nejistotě na všech trzích to nedokážeme předpovědět," řekl Aktuálně.cz.
Pro zhruba 3300 zbylých "tatrováků" tak dnes zůstává jedinou jistotou zakázka na armádní vozy. Podle Adamse jde zakázka podle plánu a Tatra má Armádě České republiky dodat ještě 110 z celkem 556 vozů za 2,6 miliard.
Stovka snad bude veselejší
Zpoždění ale zřejmě nabere návrat automobilky k výrobě osobních aut. Ještě v únoru noviny psaly, že vše jde podle plánu. První vůz inspirovaný Tatrou T87, s kterou kdysi objeli svět Zikmund s Hanzelkou a kterou si jako vzor pro nový retro model vybrali v anketě čtenáři, měl sjet z pásů v roce 2010.
"Myslím, že rok 2011 vypadá realističtěji. Nejde o projekt, který by mohl být urychleně proveden," tvrdí však dnes Adams. Až se tak stane, bude mít auto, na jehož designu pracuje Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně a jehož technické řešení ladí továrna s brněnským VUT, podvozek japonského Subaru Outback s motorem o výkonu 250 koní. Podle odborníků se tak může stát ceněným sběratelským kusem.