Ženeva - Kvalita za vysokou cenu se v době krize nevyplácí, zjišťují výrobci švýcarských hodinek. Poptávka po tomto luxusním zboží je nejslabší za více než dvě dekády. Přičemž poslední čísla týkající se vývozu ukazují, že může být ještě hůře.
Lidé v době hospodářské krize šetří víc než jindy, což se projevuje v nezájmu o dražší zboží. Právě luxusní hodinky, které se prodávají za 3000 a více švýcarských franků, v přepočtu tedy dráž než za 54 tisíc, nyní zákazníci doslova ignorují.
Maloobchodníci jsou tak nuceni snižovat objednávky a zbavovat se přebytečných zásob, mnohdy pod cenou.
Ovšem klesající zájem zákazníků se netýká jen dražších modelů. Propadla se i poptávka po hodinkách v cenovém rozpětí 500 až 3000 franků, a to o 20 procent.
„Od března dražší hodinky klesaly více než ty levnější. Pravděpodobně to víc poznamená Richemont více než Swatch Group," poznamenal pro agenturu Reuters analytik společnosti Vontobel René Weber. Připomněl, že pozice Richemontu je silnější právě v horním cenovém pásmu, zatímco Swatch zastupují sice značkové, ale cenově dostupnější modely.
Šetří se tam, kde se nejvíce utrácelo
Švýcarskou výrobu alespoň částečně zachraňují nejlevnější hodinky. Jejich poptávku poznamenala krize nejméně. V cenové kategorii 200 až 500 franků klesla jen o deset procent.
„Údaje posilují náš názor, že výrobce hodinek čeká tvrdý rok," dodal analytik Kepler Capital Markets Jon Cox. Celoroční pokles prodeje odhaduje na 20 procent.
Nejvíce klesl prodej hodinek v Hongkongu a ve Spojených státech, tedy v největších odbytištích tohoto luxusního zboží.