Praha - Po vlně levných privátních značek, pod nimiž prodávají například mléko či záchodový papír, se řetězce ve větší míře vrhnou na uvádění vlastních výrobků, které se cenou i kvalitou budou víc blížit klasickým značkovým produktům. Nebo tak mají alespoň působit.
Řetězce tím chtějí dále zvýšit podíl svých vlastních výrobků. Chtějí se tím jednak více odlišit od konkurence a také zvednout podíl peněz, které z prodeje svých výrobků utrží. Ten se totiž podle údajů společnosti GfK Praha za minulý rok zvýšil už jen o necelé procento. Do roku 2005 se přitom zvyšoval několikanásobně rychleji.
Zapojí se všichni
Nové značky na trh plánují uvést všichni významní prodejci. Dokonce i ti, kteří se nezapojili do první vlny prodeje levných výrobků. Například Globus. Ten dosud nemá žádnou typickou vlastní značku, nechce nabízet výrobky jen proto, že jsou levné. Ovšem dražší a kvalitní značku Excellent Globus prodává v domovském Německu. Podle informací deníku Aktuálně.cz ji začne nabízet i v tuzemsku.
Podíl privátních značek
rok podíl (%) 2002 6 2003 8 2004 14 2005 17 2006 17,5Údaj v tabulce
odpovídá podílu na
tržbách v nákupním
koši 80 výrobků.
Zdroj: GfK Praha
Ve velkém se chystá na trh uvádět lepší vlastní výrobky také například Tesco."V minulých letech zákazníky zajímaly hodně cenově výhodné výrobky. Nyní se ale začínají stále více zajímat o kvalitu. Proto budeme pokračovat zejména v rozvoji výrobků značek Tesco, které jsou kvalitativně srovnatelné se značkovým zbožím. Na konci roku v Česku představíme i nejlepší naší značku Tesco Finest, která se osvědčila v Anglii," říká mluvčí řetězce Jana Matoušková.
Stejně tak se na prémiové výrobky zaměří Ahold, který v tuzemsku provozuje sítě obchodů Albert a Hypernova. "V roce 2007 plánujeme několik stovek výrobků vlastní značky AH Quality. V dalších letech plánujeme sortiment rozšířit o premiové řady," potvrdil Libor Kytýr z Aholdu.
Výrobci pravých značek se brání
Podle Zdeňka Skály ze společnosti Incoma obchodníci do Česka přenášejí zkušenosti ze zahraničí. "Například v Německu nebo Británii jsou premiové vlastní značky rozšířené a úspěšné," říká Skála.
To je případ i na podnikatele zaměřeného Makra, kterému se vlastní značky v Německu osvědčily. A snaží se zvýšeit jejich podíl i v tuzemsku. Loni se mu to nedařilo. Podíl privátních značek na celkových tržbách za potraviny o procento klesl. "Letos máme ambiciózní cíl tento podíl o tři procenta zvýšit. K tomu mají dopomoci i nové řady kvalitních výrobků. Mimo jiné nová široká řada zaměřená na café bary," říká mluvčí Makra Markéta Světlíková.
Podle odborníků je i pro českého zákazníka kvalita výrobků stále důležitější. Obchodníci také rozšiřují sortiment vlastních biopotravin. Touto cestou v poslední době jdou také například Plus a Delvita. "Řetězce se snaží stále více lišit od konkurence. Pokud jde o privátní výrobky, tak první fáze těch levných už se do určité míry vyčerpala a teď ve větší míře přijdou prémiové," říká Vilém Hübner z GfK Praha.
Výrobci potravin a dalších výrobků pod svými značkami se invazi výrobků řetězců brání. Nechtějí být vytlačováni z pultů velkých obchodů a chtějí zákazníky přesvědčit, že jejich zboží je stále lepší než to, jehož výrobu si řetězce zajišťují sami. Značkoví výrobci proto připravují kampaň, která má za cíl ukázat výhody jejich zboží. "Chceme upozorňovat na přednosti značkových výrobků," říká ředitel Českého sdružení pro značkové výrobky Jan Levora.