Stát asi pustí soukromé dopravce na více železnic

ČTK ČTK
11. 1. 2013 14:55
Pozemky pod kolejemi stát od ČD vykupovat nebude, slíbil ministr
Radim Jančura si jednání u ministra dopravy pochvaloval.
Radim Jančura si jednání u ministra dopravy pochvaloval. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Stále více tuzemských železničních tratí by se mělo otevírat soukromým dopravcům. Na tom se při jednání shodli  ministr dopravy Zbyněk Stanjura  a majitel RegioJetu Radim Jančura.

Mělo by se tak dít pomocí odstranění dotací z rychlíkových tratí, na kterých je možné jezdit bez dotací. Podle Jančury jde zejména o trať Břeclav-Brno-Praha-Ústí, na které by RegioJet chtěl od roku 2014 začít podnikat bez dotací. Jančura ale požaduje odchod současného provozovatele, Českých drah, po vstupu RegioJetu. V případě, že bude zájem, aby České dráhy na této trati jezdily i poté, ať přijdou o dotace už nyní, vyzval Jančura.

Trať mezi Prahou a Brnem je podle ministerstva dopravy nejztrátovějším spojením na tuzemské železnici. České dráhy na její provozování v roce 2010 dostaly 625milionovou dotaci.

Ministr Stanjura navíc ubezpečil Jančuru, že stát od Českých drah nekoupí pozemky pod kolejemi za miliardy korun. "Jde o pozemky, které dráhy získaly bezúplatně a chtěly je prodat za osm až 12 miliard korun," vysvětlil pak novinářům Jančura, jenž záměr ČD dlouhodobě kritizuje.

Pod kolejemi jsou bezcenné pozemky

"Jsou to pozemky pod kolejemi, takže naprosto bezcenné pozemky, které by si stát zpátky koupil," uvedl Jančura. Ministerstvo dopravy podle něj bude hledat možnosti, jak tyto pozemky vrátit zpátky státu, aniž by za to daňový poplatník musel něco zaplatit.

Podle Českých drah nepřichází v úvahu, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která v současnosti na těchto pozemcích vlastní koleje, tyto nemovitosti získala zadarmo nebo za symbolické peníze.

"České dráhy jsou akciovou společností, která se musí chovat jako řádný hospodář, a nemůže se tedy zbavovat majetku, řekl k tomuto tématu předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša.

Podobná je situace i u celé řady dalších nemovitostí v majetku drah. Jde například o nádražní budovy a další železniční stavby. Ty totiž už mnohdy svému účelu neslouží a představují majetek, který kvůli náročné údržbě dopravce zatěžuje, dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy