Stát a Kapsch se dohodly na dalším mýtu

Red eko
28. 2. 2007 0:00
Brno - Kapsch se dohodl s ministerstvem dopravy na druhé etapě mýta. Domluvené řešení však může narazit u antimonopolního úřadu.
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Mýtný systém na silnicích první třídy bude z 80 procent satelitní, na 20 procentech silnic se postaví ještě zhruba 100 bran s mikrovlnnou technologií.

Včera se na tom dohodli zástupci ministerstva dopravy a firmy Kapsch. ČTK to sdělil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Dopravci by měli začít na silnicích první třídy platit od 1. ledna 2008.

Sporným bodem před včerejší večerní dohodou je i druh použitých palubních jednotek, které jsou k platbě mýtného nezbytné. Jak řekl mediální zástupce Kapsche David Šimoník, nový systém bude mít otevřené rozhraní, takže palubní jednotky bude moci dodávat více výrobců.

To je rozdíl proti mikrovlnnému systému na dálnicích, kde jediným dodavatelem jednotek je právě Kapsch.  

Dohodnuté řešení bude ještě posuzovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten bude mít poslední slovo. A to by, jak se zatím zdá, mohlo být i zamítavé.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Z mého pohledu je přijetí satelitního řešení velmi problematické a vidím v něm z pohledu úřadu velký problém. Samozřejmě ale budeme muset pečlivě projít celou dokumentaci a teprve poté dát konečné vyjádření," řekl deníku Aktuálně.cz Martin Pecina, šéf ÚOHS, ještě předtím, než se večer Kapsch a stát dohodly.

Podle informací deníku Aktuálně.cz se informace o tom, že by v případě změny zadání měla být vypsána nová soutěž, objeví už v rozhodnutí úřadu k dodatku k původní smlouvě.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Dodatek za pokutu

Dodatek, který ministerstvo dopravy uzavřelo s firmou Kapsch, aby se mýtné stihlo postavit do konce roku, je navíc podle ÚOHS problematický.

"Úřad se netají tím, že dodatek ke smlouvě není úplně v pořádku. Je v něm hned několik částí, které jsou proti právu. Podrobnosti ale zveřejníme až v pátek," uvedl Martin Pecina.

Ministerstvo dopravy tak zřejmě za uzavření dodatku dostane od ÚOHS pokutu. Tím by naplnila i slova samotného náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače.

Ten již v lednu pro ČTK řekl, že podle něj došlo podepsáním dodatku k porušení podmínek tendru.

Původně mikrovlna

Proč se ale úřadu nelíbí satelitní řešení? Původní smlouva s firmou Kapsch počítala s tím, že i druhá etapa výstavby mýtného systému bude založena na mikrovlnné technologii. Na silnicích prvních tříd tak mělo vyrůst až pět set bran.

Ministerstvo dopravy ale koncem loňského roku požádalo firmu Kapsch, aby zpracovala variantu využívající satelitní technologii. Tu úředníci považují za modernější a lépe vyhovující jejich požadavkům.

Tím se ale státní zakázka dostává mimo rámec tendru a ÚOHS může rozhodnout, že kvůli této změně musí být vyhlášeno nové výběrové řízení.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Další zkoumání

Pokud by bylo vypsáno nové výběrové řízení, mohly by se jej zúčastnit i firmy, které se prvního tendru vůbec neúčastnily a satelitní technologie by jim mohla vyhovovat více.

Loni se k rukám antimonopolního úřadu dostalo i samotné výběrové řízení na firmu, která měla mýtné postavit.

Na tendr ministerstva dopravy si stěžovalo několik neúspěšných uchazečů. Úřad opakovaně potvrdil, že i přes chyby ministerstva se na výsledcích nemohlo nic změnit a ponechal v platnosti smlouvu s Kapschem za 22 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy