Premiér: Aeroholding musí o záchraně ČSA jednat s odbory

ČTK ČTK
2. 10. 2014 18:00
Na nedostatek komunikace ze strany vedení státní společnosti si odbory dlouhodobě stěžují.
České aerolinie.
České aerolinie. | Foto: Archiv ČSA

Praha - Vedení Českého Aeroholdingu musí o záchraně ČSA jednat s odbory. Řada připomínek zaměstnanců k tomu, jak v současnosti České aerolinie fungují, je oprávněná. Na setkání s novináři po jednání zástupců Aeroholdingu, odborů a členů vlády to řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Na nedostatek komunikace ze strany vedení státní společnosti si odbory dlouhodobě stěžují.

Restrukturalizační plán současného managementu Aeroholdingu na ozdravení ČSA je podle Sobotky jedna věc, druhou podmínkou úspěšné záchrany společnosti je o tomto plánu jednat se zástupci zaměstnanců. "Předpokládám že v příštích dnech s nimi vedení Aeroholdingu bude velmi intenzivně jednat," dodal předseda vlády.

Třetina pilotů a polovina letušek měla být propuštěna

Problémy v ČSA způsobil záměr společnosti propustit téměř třetinu pilotů a bezmála polovinu letušek a stevardů. Odborová organizace posádek letadel kvůli tomu vyhlásila stávkovou pohotovost. Odborům se rovněž nelíbí přístup Korean Air, které v loňském roce do tuzemského dopravce majetkově vstoupily a od kterého se očekávaly investice a následné zlepšení hospodářské situace v ČSA.

Je možné, že jednou národního dopravce mít nebudeme, dodává komentátor Respektu Jan Macháček. Letecký trh se proměnil, dominují podle něj malé nízkonákladové společnosti.
11:17
Je možné, že jednou národního dopravce mít nebudeme, dodává komentátor Respektu Jan Macháček. Letecký trh se proměnil, dominují podle něj malé nízkonákladové společnosti. | Video: DVTV

Korejský dopravce získal vloni 44procentní podíl v ČSA za zhruba 70 milionů korun. Od vstupu silného zahraničního dopravce si odborníci slibovali mimo jiné možnost výhodnějších nákupů strojů a služeb nebo vzájemné propojení sítí destinací, které by bylo pro ČSA výhodné. O pražském letišti jako o budoucím uzlovém bodu pro přestup cestujících z Asie hovořil při podpisu smlouvy s Korejci i tehdejší předseda vlády Petr Nečas (ODS).

Majitelé aerolinií, Český Aeroholding a Korean Air, podle médií v předchozích dnech jednali o finanční injekci pro leteckého dopravce. Maximálně by mělo jít o 37 milionů dolarů, tedy asi 800 milionů korun, napsal deník E15. "To číslo se mění, mění se každým den a mění se směrem dolů," řekl listu šéf Aeroholdingu Václav Řehoř. Letos firma od dubna do září přitom podle informací Lidových novin dosáhla provozního zisku 183 milionů korun.

Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun. V současnosti společnost zaměstnává 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě. V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím personál dopravce představovalo přes 2000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčí.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 10 minutami

Salač odstartuje do Velké ceny San Marina z předposlední řady

Filipu Salačovi kvalifikace na Velkou cenu San Marina silničních motocyklů nevyšla, do nedělního závodu Moto3 odstartuje z předposlední deváté řady. Devatenáctiletý český jezdec byl klasifikován na 26. místě, což je jeho nejhorší kvalifikační výsledek od Malajsie v listopadu 2019.

Salač po vydařeném pátku, kdy v trénincích figuroval v nejlepší desítce, nedokázal v dnešním třetím tréninku na rozdíl od většiny soupeřů zrychlit a musel už do první části kvalifikace. V ní obsadil dvanácté místo a do druhé části pro nejrychlejších osmnáct nepostoupil.

Salačův tým zvolil stejnou strategii jako ve třetím tréninku, vyjel na použitých pneumatikách. "Jen abych si to objel a zjistil, jaké jsou podmínky na trati a jak funguje tlak na té teplotě, jaká zrovna je. Pak jsme dali nové pneumatiky, první kolo jsem měl docela dobře rozjeté, ale pak jsem dostal highsider, tím to kolo pro mě skončilo," popsal.

Ve druhém si prožil totéž. "Bylo ještě rychlejší, ale bohužel jsem dostal další highsider a vyjel jsem mimo track limits. To kolo jsem dojel, myslím si, že i čas by stačil na postup do Q2. Když jsem najížděl do posledního kola, měl jsem dobrý pocit, že to vyjde, ale zase tam byla žlutá vlajka," uvedl. "Kvalifikaci jsme tedy opět prokaučovali, ale myslím si, že není nic ztraceného. Jsem tady hodně silný, dovedu jet rychle sám, to je důležité. Už se těším na zítřejší závod, bude to stíhací jízda," dodal Salač.

V italském Misanu se na prvních čtyřech místech nejslabší třídy seřadili domácí jezdci, třetí pole position v sezoně vybojoval Romano Fenati.

Kvalifikace na Velkou cenu San Marina, závod mistrovství světa silničních motocyklů v Misanu:

Moto3: 1. Fenati (It./Husqvarna) 1:41,756, 2. Foggia (It./Honda) -0,257, 3. Antonelli (It./KTM) -0,264, …26. Salač (ČR/KTM) nepostoupil do druhé části kvalifikace.

Moto2: 1. R. Fernández (Šp./Kalex) 1:36,264, 2. Lowes (Brit./Kalex) -0,351, 3. A. Fernández (Šp./Kalex) -0,524.

MotoGP: 1. Bagnaia (It./Ducati) 1:31,065, 2. Miller (Austr./Ducati) -0,249, 3. Quartararo (Fr./Yamaha) -0,302.

Další zprávy