Veřejné zakázky vyhlašované slovenskými státními i regionálními úřady totiž pro české a moravské firmy znamenají výraznou možnost zisku.
Čtyři miliardy do českých kapes
Nová zpráva slovenského Úřadu pro veřejné zakázky, připravená na dnešní jednání vlády, totiž konstatuje, že firmy z Česka na Slovensku získaly v minulém roce zakázky za více než čtyři miliardy korun a výrazně porazily konkurenty z dalších evropských zemí.
Infobox
Kam míří slovenské miliardy
Čísla udávají procento ze zakázek udělených zahraničním firmám
- Česká republika 63 procent
- Velká Británie 8,9 procent
- Německo 2,9 procent
- Švédsko 2,9 procent
- Maďarsko 2,9 procent
- Rakousko 2,9 procent
- Irsko 2,2 procent
- Kanada 1,5 procent
- Polsko 0,7 procent
- Japonsko 0,7 procent
Získaly totiž více zakázek než všichni jejich konkurenti z celého světa dohromady.
Na dalších místech se tak podle zprávy umístily firmy z Velké Británie a Německa, mnohem méně zakázek získaly podniky z dalších středoevropských zemí, jako je Rakousko, Polsko nebo Maďarsko.
Firmy z Česka si tak na slovenském trhu veřejných zakázek, kde se ročně rozděluje přes sto miliard slovenských korun, udržely mezi zahraničními uchazeči více než šedesátiprocentní podíl. Firmy získávají zakázky jak ve stavebnictví, tak ve službách nebo dodávkách zboží.
Trolejbusy, silnice i železnice
Společnost Zliner tak například loni vyhrála výběrové řízení na modernizaci a opravy autobusů městského dopravního podniku v Bratislavě. Jde o obchod za dvě stě třicet milionů slovenských korun.
Plzeňská Škoda Electric zase dodá 25 trolejbusů do slovenského Prešova. Jde o krátké i kloubové vozy. Celková hodnota kontraktu na léta 2006 až 2010 činí téměř 350 milionů slovenských korun (téměř 270 milionů českých korun) a ve výběrovém řízení plzeňská společnost porazila konkurenty z Polska a Maďarska.
České firmy se také na Slovensku podílejí na výstavbě dálnic nebo modernizaci železničních koridorů. "Tedy v oborech, které mají ozkoušené už z Česka, a proto jsou vyhledávanými partnery pro slovenské i další zahraniční společnosti do konsorcií, které se o velké infrastrukturní zakázky ucházejí," řekl ekonom Milan Toth.
České pobočky stavebních firem se ale také na Slovensku dostaly do podezření z toho, že se dohodly se svými konkurenty na ceně za stavbu jedné části dálnice budované pod Vysokými Tatrami.
Za to dal slovenský antimonopolní úřad šesti stavebním firmám pokutu ve výši 1,4 miliardy korun, historicky nejvyšší, kterou udělil. Skoro půl milionu korun dostala česká pobočka firmy Strabag. Skanska DS pak přes dvě stě milionů korun. Firmy se odvolaly, konečné rozhodnutí zatím nepadlo.
Více peněz, i konkurentů
Ekonomové navíc upozorňují na to, že Slovensko bude moci v následujících letech v různých projektech využívat stále více peněz z evropských fondů, a to povede i k větší konkurenci zahraničních firem ve snaze tyto zakázky získat.
V letech 2007 až 2009 by tak na Slovensku měly začít práce na více než čtyřech stovkách projektů za asi tři sta šedesát miliard korun. "A to je balík peněz, který bude lákat i firmy z dalších zemí Unie, pro které třeba Slovensko nebylo tak zajímavé," dodal Milan Toth.