Praha - Letos se v České republice vyrobí skoro 1,2 milionu kusů automobilů. Jenže sotva dozní fanfáry z radosti nad novým rekordem oboru, který tvoří pětinu celé ekonomiky, nastane nový rok. A v něm se už takové zvýšení produkce automobilového průmyslu konat nebude.
"Vidím to v příštím roce na kladnou nulu," řekl online deníku Aktuálně.cz Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Klíčová část průmyslu tak vlastně bude nejspíš v podobné kondici jako celý zbytek ekonomiky, jak ukazují nedávno snížené odhady vývoje HDP ministerstva financí či respektovaných expertů.
Podle Šípka je ale brzy na černé scénáře o návratu krize. "Když se podívám na statistiku prvních registrací užitkových vozidel a autobusů v EU za leden až září 2010, tak tam je poměrně značný meziroční nárůst. Více než 11 procent. K meziročnímu snížení registrací nových užitkových vozidel došlo pouze v Řecku, Portugalsku a Španělsku," uvádí Šípek.
Vozidla k podnikání se zatím nakupují
Přitom právě prodeje užitkových vozidel jsou indikátorem stavu a nejbližšího vývoje ekonomiky. "Na druhou stranu je už znát určité zpomalení," přiznává Šípek. Zatímco v prvním pololetí byl růst prodejů užitkových vozidel a autobusů v zemích EU společně s Norskem, Islandem a Švýcarskem přes 13 procent, třetí čtvrtletí znamenalo snížení ročního tempa nárůstu na zmiňovaných 11 procent.
Tuzemští výrobci automobilů, jak osobních, tak i užitkových a autobusů, jsou podle Šípka stále v dobré kondici. V polovině roku byl dokonce zaznamenán příchod nových firem vyrábějících komponenty pro automobily vyráběné u nás a v okolních zemích. To však ale podle Šípka souviselo především s navyšováním kapacity výroby v nošovické továrně Hyundai.
"Rozhodně nešlo o žádný příliv investorů jako například po spojení Volkswagenu se Škodovkou," srovnává šéf sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu. Na druhou stranu nenastal ani žádný podstatný odliv. Nahrazování dílů vyráběných v Evropě komponenty z Číny zatím podle něho není na pořadu dne. Kvalita čínské produkce totiž tuzemským automobilkám zatím nevyhovuje. "I když jednoho dne ten problém určitě nastane, tak jako se už řešil dovoz hliníkových kol z Číny do EU," dodává Šípek.
K montovnám přibývají vývojová centra
Potěšující podle Šípka je, že zahraniční automobilky čím dál více umisťují do České republiky i svá výzkumná a vývojová centra. "Například se rozšiřuje vývojové centrum MB Tech Bohemia v Plzni, které je součástí německého koncernu Daimler, a také v Novém Jičíně má firma Visteon špičkové centrum pro vývoj světlometů," vypočítává Šípek. Problém ovšem je v množství a kvalitě potřebných odborníků.
I když je nesporné, že tuzemská jednička v automobilovém průmyslu, mladoboleslavská Škoda, bude čím dál více aut vyrábět v zahraničních závodech, i doma bude navyšovat výrobní kapacity. "Potenciál je především v Kvasinách," říká Šípek. Také Hyundai, zvláště v době, kdy jde o nejrychleji rostoucí značku v Evropě, bude zřejmě brzy zvažovat rozšíření výrobního závodu v Nošovicích.