Praha - Řízení letového provozu se rozhodlo podpořit letecké dopravce a nezvýšit pro příští rok ceny za své služby.
Výše poplatků za traťovou službu řízení (47,56 eura za přeletovou jednotku) a cena za přibližovací a letištní službu na letištích Praha, Brno, Ostrava a Karlovy Vary (6800 korun za přibližovací jednotku) tak zůstanou pro rok 2010 stejné jako letos.
"Chceme, aby český vzdušný prostor byl atraktivní. Už v minulých letech jsme tvořili naše ceny takovým způsobem, aby byly pro zákazníky přijatelné a proto i dnes se snažíme nastavit poplatkovou politiku tak, aby na ně byl dopad celosvětové krize co nejmenší. Podařilo se nám to díky aktivnímu přístupu na výnosové i nákladové straně i když dochází k poklesu letového provozu. Přes zmrazení cen a další očekávaný pokles provozu ale udržíme hospodaření státního podniku v černých číslech," potvrdil Euro.cz generální ředitel ŘLP Jan Klas.
"Pro České aerolinie je to vzhledem k dopadům hospodářské krize pozitivní informace. Společným jednáním s ŘLP se ČSA podařilo již v roce 2008 snížit poplatky za navigaci v řádu desítek milionů korun, a firma nyní může se stejnou úsporou v nákladech s největší pravděpodobností počítat i pro příští rok," uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková.
Svět zdražovat bude
Zdaleka ne všichni poskytovatelé služeb řízení letového provozu si mohou dovolit nezvyšovat ceny.
Ty zůstanou pro příští rok stejné pouze ve třetině ze 38 členských států Evropské organizace pro bezpečnost letového provozu Eurocontrol.
A tak nezvýšení cen v Česku může být přitažlivé pro ekonomy aerolinek, které využívají letové koridory nad Polskem, jež na základě dosavadních informací plánuje výrazné zdražení, nemluvě o tom, že se Polsko už potýká s kapacitními problémy.
A pak je tu možnost podlétnout Česko jižně nad Rakouskem a Maďarskem, přičemž zejména přelety nad Rakouskem jsou už dnes výrazně dražší než nad Českem.
"Polský vzdušný prostor nám byl cenově blíž, ale dochází tam ke skokovým nárůstům, protože se Poláci snaží modernizovat svůj systém a pozvednout ho tak, aby na tom byl kapacitně lépe," vysvětlil Jan Klas, který jako bývalý řídící letového provozu ví, o čem mluví.
"I když je naše činnost v rámci Evropy ekonomicky regulovaná, tak zároveň se už vytváří do jisté míry pseudokonkurenční prostředí, což znamená, že nikdo nechce být především ve výši přeletových poplatků nad evropským průměrem, protože pak se jeho vzdušný prostor stává méně atraktivní, zvláště u menších států, které se dají obletět. Dnes dopravci velmi dobře kalkulují, kudy letí, jestli náklady na o něco delší trať nejsou vykompenzovány třeba tím, že tam mají nižší poplatky. Mohou si zadat data do svého počítače a jednoduše optimalizovat dráhu letu tak, aby to bylo co nejekonomičtější," dodal Klas.
Pokles provozu
Letový provoz nad naším územím od ledna do srpna poklesl o 5,4 procenta oproti stejnému období loňského roku, zatímco především západoevropské země jako Španělsko, Velká Británie a další velmoci zaznamenávají podstatně vyšší propady. Například Francie o deset procent.
Globální aerolinky však přeskupují síly a využívají při menším počtu přeletů větších letadel, takže skutečný dopad na pokles příjmů ŘLP bude v poklesu jen o jedno až dvě procenta, což firma zřejmě ustojí s předpokladem letošního zisku 83 milionů korun.
Případná privatizace ČSA by na ŘLP měla mít jen minimální dopad. Pouze v případě, že České aerolinie vyhlásí bankrot a zmizí ze světa, se to může z krátkodobého i střednědobého hlediska v hospodaření ŘLP projevit.