Praha - Více než polovina českých firem si vybírá zaměstnance přes personální agentury. Tento způsob náboru se uplatňuje především při výběru pracovníků, kteří by měli mít na starost výrobu nebo jiné manuální práce. Vyplývá to z šetření společnosti Profesia.cz.
Z oslovených firem se v prvním pololetí letošního roku ke spolupráci s personálními agenturami přihlásilo 57 procent společností. To je zhruba stejné množství jako loni.
Agentury vybírají dělníky nebo strojaře
Přes agentury nabírá většina firem lidi, kteří se posléze stanou dělníkem, operátorem strojů, vykonávají pomocné činnosti nebo práci ve strojírenství.
V automobilovém průmyslu si s pomocí dalších firem vybírá zaměstnance osm z deseti. V případě manuálních zaměstnání probíhají většinou hromadné nábory, pro vedení firem je tak jednodušší využít tzv. outsourcingu, tedy najatých služeb.
Poměrně časté je výběrové řizení přes agentury také v případě, že společnost hledá někoho do oblasti lidských zdrojů nebo telekomunikace. Zde se nábor přes najaté firmy uskutečňuje ve dvou ze tří případů.
Méně agentury využívají hotely nebo nemocnice
Jak ale Profesia informuje, oproti létům před krizí zájem firem o personální agentury mírně klesl.
"Důvodem tohoto poklesu může být propouštění, ke kterému mnohé firmy musely přistoupit před třemi lety kvůli sníženým ekonomickým výsledkům," uvádí ředitelka skupiny Profesia Ivana Molárová. Vysvětluje, že když začaly podniky po krizi nabírat, mnohdy kontaktovaly přímo zaměstnance, s nimi už mají z dřívější doby zkušenost.
Meziročně se poptávka po najatých personalistech zvýšila v případě automobilového průmyslu, techniky a elektrotechniky. Snížil se naopak zájem v případě managementu kvality, zdravotnictví, sociální péče, cestovního ruchu nebo hotelnictví.