Online deníku Aktuálně.cz to potvrdil výkonný ředitel Českomoravského svazu mlékárenského Michal Němec.
Evropská unie totiž zařazuje do škatulky másel (včetně polotučných a nízkotučných) jen takové výrobky, u nichž podíl tuku dosahuje alespoň 39 procent. Pomazánkové máslo, vyráběné unikátní tuzemskou technologií zmáselňování smetany, má ale podíl tuku jen 31 až 34 procent.
EU: Tohle není máslo
Bruselu přitom vadí použití slova "máslo", což podle Němce znamená, že se výrobky s obsahem tuku pod 39 procent na trhu pod pojmem pomazánkové máslo nesmějí prodávat. Svaz jednal s Bruselem přes dva roky, zda by nebylo možné si název ponechat.
Poukazoval přitom na celou řadu výjimek pro názvy potravin v zemích původní patnáctky, které "si všechny podobné problémy vyřešily před vstupem nových členů". Sám Němec tomu však příliš nevěřil. "O výjimku pro zachování názvu těchto výrobků se mělo usilovat v rámci podmínek vstupu České republiky do EU," zdůrazňuje Němec.
Čeští úředníci Ministerstva zemědělství to ještě tento týden zkusili. Z konzultací vyplynulo, že bude třeba novelizovat vyhlášku o mléčných výrobcích - a to rychle.
Ředitel odboru komunikace ministerstva zemědělství Hugo Roldán dnes deníku Aktuálně.cz potvrdil, že příslušná novela nabude účinnosti již v první polovině roku 2007. Ta by měla podle jeho slov mimo jiné stanovovat, že nově se budou tyto výrobky nazývat "mléčná pomazánka s obsahem tuku x procent".
"V návrhu na řešení, který již ministerstvo podalo Evropské komisi, je zakotvena možnost, aby se obaly s názvem pomazánkové máslo mohly používat ještě po celý příští rok tak, aby se minimalizovaly finanční ztráty jeho výrobců," upozornil Roldán. S takovým požadavkem nemá podle něj Evropská komise problém.
A bude to drahé
Změna názvu přitom bude znamenat pro tuzemské výrobce mlékárenských produktů zcela určitě finanční újmu.
"Jen ztráty z nepoužitelných obalů vyčíslili výrobci na 20 milionů korun. To ale není to nejhorší. Pokud se bude výrobek jinak jmenovat, znamená to další náklady s jeho opětovným zalistováním v obchodních sítích, nově placené bonusy a další náklady," říká Němec.
V Česku se podle statistik mlékárenského svazu vyrobí ročně zhruba devět tisíc tun pomazánkových másel a jejich produkce každoročně stoupá. Uvedené produkty mají u nás navíc již třicetiletou tradici.
Zcela neodhadnutelné jsou v současné době náklady spojené s marketingem a osvětou spotřebitele, který se nějakým způsobem musí dozvědět, které výrobky v obchodech budou totožné s bývalými pomazánkovými másly.
"Výrobci se budou zcela jistě snažit, aby spotřebitel původní výrobek rozpoznal. Takže se třeba setkají s pojmem 'Jihočeské a tři tečky'. Nově se mohou tyto výrobky také nazývat třeba "mléčná pomazánka ze smetany," dumá ředitel mlékárenského svazu nad budoucími alternativami.
Každopádně, pomazánková másla nezmizí z obchodů úderem Nového roku. K tomu, aby se tak mohlo stát, se musí změnit i české zákony, konkrétně zákon o potravinách. K zavedení nových názvů by také mělo být stanoveno přechodné období, i když právě to je otázka, o které mlékaři s EU stále jednají.