Po D8 se jezdí, spor o pozemky pokračuje

Tomáš Fránek
6. 2. 2007 15:00
Brno - Řidiči sice od loňského prosince využívají dálnici D8 od Trmic k německým hranicím, o část pozemků se však stále vedou spory kvůli vyvlastnění.
Už se po ní jezdí, ale stále je předmětem soudních pří
Už se po ní jezdí, ale stále je předmětem soudních pří | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Jde o problém, který přesahuje hranice země.

Na soudy se totiž - kvůli vyvlastnění pozemků potřebných na stavbu dálnice - obrátila společnost Geopol.

Pozemky pod dálnicí držel akcionář Geopolu z Německa. Jejich vyvlastněním měly podle firmy porušit české úřady mezinárodní smlouvy o ochraně investic.

Nesrozumitelné rozhodnutí

Firma už částečně u soudu uspěla. Nejvyšší správní soud totiž zrušil verdikt Krajského soudu v Ústí nad Labem, který odmítl žalobu proti vyvlasťnovacímu rozhodnutí Krajského úřadu v Ústí nad Labem.

Ten rozhodl o tom, že se vyvlastní přes dvacet tisíc metrů čtverečních pozemků a firma dostane náhradu převyšující dva miliony korun. Úřad tak úplně změnil původní úmysl radnice v Chlumci, která jako první rozhodla o omezení vlastnických práv firmy kvůli dálnici.

Postup krajských úředníků ale Nejvyšší správní soud označil za nepřezkoumatelný a nesrozumitelný a nařídil soudcům v Ústí, aby se žalobou proti vyvlastňovacímu verdiktu znovu zabývali.

U soudu se tak bude znovu řešit námitka firmy na to, za jakou cenu a zda je možné vyvlastnit majetek, který drží podnikatel ze zahraničí.

Z mezinárodní smlouvy uzavřené s Německem totiž podle firmy vyplývá, že stát měl v tomto případě vyplatit Geopolu sumu odpovídající skutečné hodnotě pozemků.

Není to investice

To ale úřady odmítají. Krajský úřad v Ústí nad Labem tak uvedl, že vyvlastnění pozemků pro stavbu dálnice není v rozporu s mezinárodními smlouvami. "Tyto smlouvy chrání před nežádoucími účinky vyvlastnění jen vlastní zahraniční investici, nikoli prostředí, kde je umístěna," uvedli úředníci ve svém rozhodnutí.

To potvrdil také Krajský soud v Ústí s tím, že nedošlo k porušení mezinárodní dohody mezi Českem a Německem o podpoře a vzájemné ochraně investic platné od roku 1992.

"Firma totiž není investorem ve smyslu dohody, neboť nemá sídlo na území Německa. Investicí tedy v daném případě mohly být akcie ve vlastnictví akcionáře firmy, a nikoli pozemky," uvedl soud.

Stavba dálnice D8 mezi Trmicemi a německou hranicí začala v roce 2004 a stála 19 miliard korun. Do provozu byla uvedena na konci prosince loňského roku.

Výstavba tohoto úseku si přitom podle Nejvyššího kontrolního úřadu vyžádala zvýšení nákladů o 1,1 miliardy korun.
Jedním z důvodů byla nutnost urychlit stavbu tak, aby bylo možné úsek zprovoznit do konce roku 2006.

Největší podíl na prodražení měla podle šéfa kontrolního úřadu Františka Dohnala ztráta letní stavební sezony v roce 2004 kvůli spornému zadání zakázky na výstavbu hraničního mostu. 

 

Právě se děje

Další zprávy