Operátoři chtějí šetřit, ořežou dotace na nové telefony

Ondřej Hergesell, Euro.cz
26. 1. 2009 12:05
Operátoři zvažují omezení dotaci
Prodej prvního iPhonu od O2: Tentokrát byla ženou za pultem modelka Agáta Hanychová.
Prodej prvního iPhonu od O2: Tentokrát byla ženou za pultem modelka Agáta Hanychová. | Foto: Roman Souček

Praha - Chcete nový mobilní telefon? Přijďte k nám, podepište smlouvu na dva roky a dostanete ho za korunu. Na dotované telefony lákají mobilní operátoři zákazníky do svých sítí od prvopočátků svého podnikání. Brzy ale může podobným nabídkám nastat konec.

Z informací týdeníku EURO totiž vyplývá, že čeští operátoři zvažují výrazně omezit výši dotací na prodávané mobilní telefony. "Telekomunikační firmy se připravují na příchod ekonomické recese do jejich segmentu a jedním z uvažovaných kroků v rámci velkého šetření je i snížení dotací na mobily," řekl týdeníku EURO zdroj obeznámený se situací, který si nepřál být jmenován.

Místo 80 eur polovina

V Česku se ročně prodá kolem dvou až dvou a půl milionu telefonů. Více než sedmdesát procent trhu přitom představuje právě prodej prostřednictvím mobilních operátorů. Přes takzvaný volný trh, tedy internetové obchody, specializované prodejny s telefony a elektrořetězce, se odbyde jen asi každý čtvrtý mobil, s kterým Češi volají.

Vzhledem k faktu, že dotované telefony se na celkových prodejích mobilů přes operátory podílejí až z 95 procent, mohlo by snížení dotací způsobit propad celého českého trhu s mobily.

"Lidé by si začali obměňovat své přístroje pomaleji, což by logicky vedlo ke snížení prodejů. Na druhou stranu by se zase mohl zvýšit objem volného trhu, kde by následně mohlo dojít k cenové bitvě o nové zákazníky," říká Jan Matura, šéfredaktor serveru Mobil.cz.

Průměrná výše dotace na jeden mobilní telefon prodaný mobilními operátory se v současnosti pohybuje kolem 75 až 80 eur, podle aktuálního kurzu tedy kolem 2200 korun. Celkově se v tomto systému protočí několik miliard korun ročně. Někteří operátoři přitom podle informací týdeníku EURO uvažují o tom, že by míru dotace snížili až o polovinu - na průměrných 40 eur, tedy asi 1100 korun.

"Po trhu koluje informace, že o ořezání dotačního systému uvažují všichni operátoři v Česku i na Slovensku, jen se každý z nich bojí udělat tento krok jako první," potvrzuje manažer z oboru, který chce zůstat v anonymitě.

Slovenská pobočka O2 dotace telefonů zrušila již vloni na podzim a nabízí lidem prodej přístrojů na splátky bez navýšení. Tento krok však byl prý způsoben zejména nepříliš dobrou ekonomickou situací nejmladšího slovenského operátora.

První proráží, ostatní následují

Zástupci českých mobilních firem se nechtějí k tématu příliš konkrétně vyjadřovat, nicméně mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová připustila, že pokud by se systém dotací na českém trhu změnil, operátor se přizpůsobí.

"T-Mobile bude i nadále pružně reagovat na potřeby trhu a konkurenční prostředí. Od toho se budou logicky odvíjet prodejní ceny jednotlivých zařízení," nevylučuje Kemrová možnost snížení dotací.

Vodafone zase prý hodlá odměňovat zákazníky, kteří si dotovaný telefon od operátora nepořídí. Už nyní může klient získat bezplatná víkendová volání do vlastní sítě nebo dvacet procent paušálu zadarmo, když nevyužije nabídky dotovaného telefonu. Do budoucna by se měl tento systém výrazněji rozšířit. "Dotované telefony budeme nabízet stejnou formou jako doposud, ale pro zákazníky Vodafonu bude ještě výhodnější než nyní, pokud si přístroj nekoupí u nás, ale na volném trhu," tvrdí mluvčí Miroslav Čepický.

T-Mobile G1, nový mobilní zázrak od Googlu
T-Mobile G1, nový mobilní zázrak od Googlu | Foto: Aktuálně.cz, T-Mobile

Telefónica O2 prodává za dotované ceny především dražší telefony, zejména velkým firmám. "Naše strategie dotování telefonů do budoucna je obchodním tajemstvím firmy," uvedl tiskový mluvčí O2 Vlastimil Sršeň.

Nejmladší operátor U:fon dotuje více než 95 procent všech prodaných přístrojů a vzhledem k faktu, že jeho síť pracuje v jiném technologickém systému než konkurenční firmy, a využívá tak jiný typ telefonů, počítá s udržením dotovaných cen. "Místo omezení dotací se chceme pokusit zatlačit dodavatele na další snížení nákupních cen, abychom zajistili co nejnižší vstupní náklady pro své zákazníky," říká mluvčí U:fona Zdeněk Maršál.

Zdá se tedy, že operátoři nyní čekají, až někdo z nich "prorazí ledy" a přijde s omezením dotací jako první. Další mohou následovat.

"Nemyslím si, že by si takový krok - na českém konkurenčním trhu - dovolil jeden samotný operátor. Spíš že by se na omezení dotací shodli všichni tři. Ale zase vzhledem k jejich rivalitě není takový vývoj úplně očekávatelný," říká Kamil Vacek, ředitel firmy TCCM, která je hlavním distributorem telefonů HTC pro třináct evropských zemí včetně Česka.

Pokud by si však měl tipnout, který z operátorů by si troufl přistoupit ke snížení dotací, ukázal by na T-Mobile. "Tato firma je v mobilní branži lídr ve schopnosti úspořit náklady. To však není nic negativního. Je to dáno tím, že je management usazený po mnoho let, takže ví, kde utáhnout šrouby o jednotlivá procenta, piluje a ladí," dodává Vacek.

Místo dotace sleva?

Faktem je, že operátoři na dotacích finančně nijak výrazně netratí. Výměnou za podpoření prodávaného telefonu se jim zákazník upíše, že po dva roky (v případě Vodafonu šest měsíců) bude měsíc co měsíc platit fakturu v určité minimální výši. "Na dotování je nutné pohlížet jako na určitý typ půjčky, již zákazník postupně splácí operátorovi během doby, po kterou mobil používá," vysvětluje Tomáš Urban, ICT specialista z PricewaterhouseCoopers.

Operátor však má se stovkami tisíc mobilů, které každý rok projdou přes jeho prodejny, určité logistické náklady; další peníze a čas stojí komunikace se servisy při uplatňování záručních oprav telefonů. "Ačkoliv zatím nijak výrazně nepadají tržby operátorů, aspekt finanční krize se začíná projevovat - firmy chtějí být co nejefektivnější.

Je přirozené, že se budou snažit omezit aktivity, které nejsou jejich hlavním byznysem. Tedy i prodej telefonů," soudí manažer z telekomunikační branže, který si nepřál být jmenován. Urban dodává: „Dotování mobilních přístrojů jako ,lákadlo' pro nové i stávající zákazníky navíc přestává být zárukou úspěchu. Klient se při uzavírání smlouvy stále více orientuje na získání cenově zvýhodněných tarifů."

http://www.euro.cz/detail.jsp?id=12287

 

 

Právě se děje

Další zprávy