Odboráři chystají stávku, chtějí peníze na dálnice

Veronika Skálová Veronika Skálová
16. 9. 2009 22:05
Dopravní odboráři politickou krizi neřeší a žádají peníze na dopravní stavby
Odborářům se například nelíbí, že by lukrativní dálkové trasy mohli provozovat soukromníci.
Odborářům se například nelíbí, že by lukrativní dálkové trasy mohli provozovat soukromníci. | Foto: DB

Brno - Úsporné balíčky, prodloužení mandátu, schvalování rozpočtu s přijatelným schodkem v rozhádané sněmovně. Premiér Jan Fischer nemá v těchto dnech o starosti nouzi. A k tomu všemu hrozí, že se v říjnu úplně zastaví veřejná doprava - odboráři totiž vyhrožují stávkou, pokud nezačne vláda řešit problémy, které je tíží. Vyjednávat s nimi bude přesně za týden

"Uvědomujeme si, že pan premiér je nyní ve složité situaci. Ale o schůzku s ním jsme požádali už 21. července, kdy byla politická situace naprosto přehledná. Tehdy naší žádosti o schůzku pan premiér nevyhověl. Svolil teprve po dalším dopisu z konce srpna, kde jsme jej informovali o přípravě stávky," vysvětlil Luboš Pomajblík z Odborového svazu dopravy.

Hlavním požadavkem odborářů je urychlení přípravy zákona o veřejné dopravě, který má nastavit rovné podmínky podnikání v této oblasti.

"Zároveň požadujeme, aby do doby, než bude tato norma přijata, byly zastaveny všechny kroky, které by s ní mohly být v rozporu. Aby už dál nedocházelo k vybírání lukrativních zakázek," dodal Pomajblík.

Raději investovat do silnic než do dávek

Lidé z dopravních společností také varují před škrty v naplánovaných dopravních stavbách a infrastruktuře. Podle nich je naopak pokračující výstavba sama o sobě protikrizovým opatřením, protože bude znamenat jednak více pracovních příležitostí, ale také investici do budoucnosti.

"Jsou to účelně vynaložené peníze, něco po takové investici zůstane, ne jako například dávky v nezaměstnanosti," tvrdí Pomajblík.

Bodů, které chtějí odboráři s premiérem probrat je celá řada. Od privatizace ČSA, kterou vnímají jako postup, který aerolinky "nechá na holičkách" až po pokračování zavádění elektronického mýtného.

"To je zakázka, kterou dostane jedna firma. Nepřinese to vyšší zaměstnanost a ve výsledku ani víc peněz do státní pokladny," míní zástupce odborářů. Mezi další problémy řadí například pouštění soukromých dopravců na dálkové železniční trati, které jsou na rozdíl od těch regionálních výdělečné nebo plánované dělení dopravních podniků v některých městech.

Od premiéra očekávají "dopraváci", že uloží úkoly příslušným ministerstvům, což kromě ministerstva dopravy bude nejspíš zahrnovat i ministerstvo financí. Zároveň však pokračují s přípravami stávky. Ta by postihla především silniční a železniční veřejnou dopravu. Je však možné, že by se v některých městech zastavila i městská doprava.

 

Právě se děje

Další zprávy