Praha - Už na počátek příštího týdne připravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podpis smluv s firmami, které zvítězily ve výběrovém řízení na rekonstrukci prvních dvou úseků dálnice D1. Online deník Aktuálně.cz o tom informovala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Stavební práce by měly začít krátce poté, jakmile to dovolí povětrnostní podmínky.
Smlouvy se budou týkat úseků Větrný Jeníkov - Jihlava (č. 14) a úseku Lhotka - Velká Bíteš (č. 21). Ohraničují je dálniční sjezdy mezi 104. a 112. a mezi 153. a 162. kilometrem.
Během několika týdnů se má tedy začít rekonstruovat celkem 17 kilometrů dálnice.
Vítězem výběrového řízení úseku 14 (Větrný Jeníkov - Jihlava) se stalo „Sdružení CPI pro D1" sestavené společnostmi COLAS CZ a.s. a PORR a.s.
Ve výběrovém řízení na modernizaci úseku dálnice D1 číslo 21 (Lhotka - Velká Bíteš) zvítězilo „Sdružení D1 Lhotka - Velká Bíteš" tvořené společnostmi OHL ŽS a Alpine Bau CZ.
Podle Ředitelství silnic a dálnic by poměrně rychle mohlo následovat podepsání smluv a zahájení opravy na úsecích 5 a 9, které se nacházejí blíže hlavnímu městu. Jde o úseky Šternov-Psáře (41.-49. kilometr) a Loket-Hořice (66.-75 kilometr).
"V případě těchto úseků byla odeslána zamítnutí námitek a nyní běží lhůta pro možné odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže," říká Vápeníková. Pokud poražené firmy tuto možnost nevyužijí, bude moci Ředitelství silnic a dálnic rovněž podepsat smlouvy.
"V nich pak bude přesně specifikován termín zahájení a zprovoznění stavby," ujistila Vápeníková.
O termínech uzávěrek jízdních pásů a dalších druzích omezení bude ŘSD informovat veřejnost prostřednictvím médií.
Podívejte se, v jakém stavu je nyní dálnice v konkrétních úsecích:
Zatím nejkomplikovanější se jeví situace na posledním z plánovaných úseků, konkrétně mezi 162. a 168. kilometrem (Velká Bíteš - Devět křížů).
Společnost Eurovia totiž podala k ÚOHS žádost o přezkoumání zamítnutí námitky. Antimonopolní úřad přitom nemá stanovenu žádnou lhůtu, dokdy by měl o námitce rozhodnout. S tímto úsekem ale stejně, podle dřívějšího vyjádření ředitele Davida Čermáka, počítalo ŘSD jako s náhradním.
Jak má vypadat povrch
Ředitelství silnic a dálnic stavebním firmám přesně specifikovalo, jak bude vypadat nový povrch dálnice. Horní vrstva bude opět betonová, avšak tentokrát bude její tloušťka 27 centimetrů místo stávajících 24. Navíc jsou přesně stanoveny parametry cementového betonu.
Při rekonstrukci se nechají na místě dvě nejspodnější vrstvy, které tvoří filtrační štěrkopísek (15 centimetrů) a hutněný štěrkopísek (minimálně 10 centimetrů). Konstrukce vozovky bude mít celkovou stejnou výšku jako dosud, tedy 74 centimetrů.
Během rekonstrukce stavebníci nejprve provizorně rozšíří jednu polovinu dálnice o 75 centimetrů tak, aby pak po ní bylo možné jezdit ve čtyřech pruzích. Pak stavebníci kompletně zrekonstruují druhý pás a opět ho oproti původnímu stavu o tři čtvrtě metru rozšíří. Až bude hotový, převede se doprava sem a zrekonstruuje se druhá polovina.
Po úplném skončení oprav má mít dálnice nejen nový kvalitní povrch, ale také na ni bude instalováno nové dopravní značení, zrekonstruovány mosty, které přes ni vedou, bude na ni instalován i automatický sčítač dopravy a také kamerový dohled.
Během rekonstrukce má na D1 platit zvláštní režim. Policie například nedovolí kamiónům sjíždět na objízdné trasy, ve stálé pohotovosti u zúžených úseků budou odtahové vozy, připraveny mají být i speciální vjezdy pro vozidla záchranného systému. V opravovaném úseku se omezí rychlost na 80 kilometrů v hodině.
Malebná i podivná: Dokumentace současné dálnice Praha-Brno: