Nové Bubny mají přinést Praze desítky miliard

Adam Junek
24. 6. 2008 12:15
Do výstavby nové čtvrti investuje Orco 72 miliard
Vizualizace projektu Bubny společnosti Orco Group
Vizualizace projektu Bubny společnosti Orco Group | Foto: Orco group

Praha - Přilákat do Prahy evropské centrály nadnárodních firem a o desítky miliard tak zvýšit hrubý domácí produkt české metropole.

Takový cíl si klade jeden z největších developerských projektů na území hlavního města - Bubny.

Developer - společnost Orco Property Group - slibuje vystavět čtvrť na území bubenského nádraží, která propojí Letnou s Holešovicemi.

Má být plná kancelářských budov, bytů, ale také obchodů či kulturních a zdravotnických zařízení.

"Nechceme, aby vzniknul projekt, který po konci kancelářských hodin zmrtví. Naše čtvrť má žít," uvedl Aleš Votruba, viceprezident společnosti.

Do projektu sama firma investuje v následujících letech 3 miliardy eur (zhruba 72 miliard korun).

Praze by pak podle studie, kterou si Orco nechalo zpracovat, měla nová čtvrť zvýšit HDP o sedm procent, tedy až 86 miliard korun ročně.

Krom toho by díky novým kancelářským prostorám mělo vzniknout přes 23 tisíc nových pracovních příležitostí, a to zejména v oborech s vysokou přidanou hodnotou, jako jsou finance nebo IT.

Pole u potoka Botič na pomezí pražských obvodů 4, 10 a 11 by měly změnit svoji podobu. Praha plánuje postavit zde další domy.
Pole u potoka Botič na pomezí pražských obvodů 4, 10 a 11 by měly změnit svoji podobu. Praha plánuje postavit zde další domy. | Foto: Ondřej Besperát
Pročtěte si změny v celé Praze:
Praha se promění. Podívejte se, kde vyroste nová čtvrť

"Historické centrum Prahy je nádherné zejména pro turisty, ale nevhodné pro obchodní prostory.

Právě Bubny tím, že zde vybudujeme i velkokapacitní plochy, by mohly přilákat velké nadnárodní korporace, které by zde mohly mít své evropské centrály," popsal Votruba.

Státní kasa by si pak měla díky rozvoji území ročně přilepšit o pět miliard na daních.

Rozeběhnutí staveb, mezi nimiž se počítá také s obchodním centrem nebo dvěma hotely a také novou třídou, která zatím nese pracovní název Brazilská, brání stavební uzávěra. Nejdříve je totiž třeba vyřešit dopravní dostupnost celé lokality.

Právě po "Brazilské", která má být paralelní s Argentinskou, má proto vést nová trasa tramvají.

Doprostřed celé oblasti by mělo vést nové vyústění stanice metra Vltavská.

Počítá se také s napojením na rychlodráhu na letiště v Ruzyni a železničním spojením. Velká část jak kolejí, tak také prodloužené magistrály by měla vést pod zemí.

Foto: Finep
Obrazem:
Podívejte se na stavební parcelu za 1,7 miliardy na Rohanském ostrově

Orco počítá, že do roku 2010 by měly začít první práce v Bubnech. O rok až dva později by pak mohly stát již první budovy. 

Rok 2018 je pak datem, kdy by už čtvrť, kde bezmála 40 procent ploch má pokrývat zeleň (částečně díky zatravněným střechám), měla stát téměř celá.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Polští poslanci znovu přijali sporný zákon o postihu soudců

Polští poslanci dnes hlasy vládní většiny znovu přijali kontroverzní zákon, který podle kritiků umožní trestat soudce zpochybňující vládní reformu justice. Zákon minulý pátek odmítl Senát, ve kterém má opozice mírnou většinu. Sejm, dolní komora parlamentu, nyní rozhodnutí Senátu přehlasoval 234 hlasy zákonodárců z vládní strany Právo a spravedlnost (PiS). Proti bylo 211 poslanců a devět se zdrželo, uvedla televize TVN 24. Zákon nyní obdrží prezident Andrzej Duda.

Opoziční místopředsedkyně Sejmu Malgorzata Kidawová-Blońská v debatě označila kroky vládního tábora za "opravdový státní převrat". Vládní poslanci podle ní rozhodují "o tom, že soudy mají přestat být nezávislé".

Novou právní normu kritizuje Evropská komise a zpochybnili ji experti z Benátské komise, poradního orgánu Rady Evropy, kteří na pozvání Senátu navštívili Polsko.

Navzdory kritice se PiS snaží zákon prosadit s tím, že zabrání anarchii v polské justici, která se prý dosud neočistila od dědictví komunismu.

Zdroj: ČTK
před 24 minutami

Apple je proti návrhu EU na jednotnou dobíječku mobilů

Americká společnost Apple, výrobce přístrojů iPhone, kritizuje návrh poslanců evropského parlamentu na uzákonění jednotné dobíječky pro mobilní telefony, tablety či elektronické čtečky knih. Podle firmy to může brzdit inovace, vytvořit horu elektronického odpadu a naštvat spotřebitele. Na Apple by mělo případné nařízení velký dopad, upozornila agentura Reuters.

Komentář jedné z největších firem v oboru přichází týden poté, co zákonodárci vyzvali k zavedení jednotné nabíječky pro mobilní telefony a pozměnili návrh zákona tak, aby schopnost fungování s jednotnou nabíječkou byla základním požadavkem pro rádiová zařízení v EU. To by Apple ovlivnilo více než kterékoliv jiné firmy, protože iPhony a většina produktů firmy používá kabel s konektorem Lightning, zatímco přístroje s Androidem od různých společností obvykle mají konektor USB-C.

"Věříme, že regulace, která vynucuje soulad v typu konektoru zabudovaného do všech chytrých telefonů, potlačuje inovace, než aby je povzbuzovala, a poškodí zákazníky v Evropě a ekonomiku jako celek," uvedl Apple v prohlášení. Dodal, že předpis není nutný, protože průmysl už na USB-C přechází. "Doufáme, že (Evropská) komise bude pokračovat v hledání řešení, které neomezí schopnost průmyslu inovovat," dodal Apple.

Evropská komise se snaží prosadit jednotnou nabíječku více než deset let. V roce 2009 dospěla se společnosti, jako Apple, Samsung, Huawei a Nokia, k dobrovolné dohodě, jejíž cílem bylo harmonizovat nabíječky pro nové modely chytrých telefonů, které přijdou na trh v roce 2011. Dobrovolný přístup však nefungoval a podle zástupců EK je tak čas přijít s právními předpisy.

Zdroj: ČTK
před 43 minutami

Kvůli pádu osoby do kolejiště nejezdí metro na části linky B

Mezi Smíchovským nádražím a Florencí na lince B nejezdí metro, kolem 19:30 spadl ve stanici Anděl do kolejiště člověk. Lidé mají v daném úseku místo metra využít tramvaje, uvedl na webu dopravní podnik. Na místě jsou hasiči pražského dopravního podniku, kteří budou vyprošťovat sraženou osobu, policisté i záchranáři.

Metro jezdí na lince B bez omezení v úseku Zličín - Smíchovské nádraží a Florenc - Černý Most.

Zdroj: ČTK
Další zprávy