Nové Bubny mají přinést Praze desítky miliard

Adam Junek
24. 6. 2008 12:15
Do výstavby nové čtvrti investuje Orco 72 miliard
Vizualizace projektu Bubny společnosti Orco Group
Vizualizace projektu Bubny společnosti Orco Group | Foto: Orco group

Praha - Přilákat do Prahy evropské centrály nadnárodních firem a o desítky miliard tak zvýšit hrubý domácí produkt české metropole.

Takový cíl si klade jeden z největších developerských projektů na území hlavního města - Bubny.

Developer - společnost Orco Property Group - slibuje vystavět čtvrť na území bubenského nádraží, která propojí Letnou s Holešovicemi.

Má být plná kancelářských budov, bytů, ale také obchodů či kulturních a zdravotnických zařízení.

"Nechceme, aby vzniknul projekt, který po konci kancelářských hodin zmrtví. Naše čtvrť má žít," uvedl Aleš Votruba, viceprezident společnosti.

Do projektu sama firma investuje v následujících letech 3 miliardy eur (zhruba 72 miliard korun).

Praze by pak podle studie, kterou si Orco nechalo zpracovat, měla nová čtvrť zvýšit HDP o sedm procent, tedy až 86 miliard korun ročně.

Krom toho by díky novým kancelářským prostorám mělo vzniknout přes 23 tisíc nových pracovních příležitostí, a to zejména v oborech s vysokou přidanou hodnotou, jako jsou finance nebo IT.

Pole u potoka Botič na pomezí pražských obvodů 4, 10 a 11 by měly změnit svoji podobu. Praha plánuje postavit zde další domy.
Pole u potoka Botič na pomezí pražských obvodů 4, 10 a 11 by měly změnit svoji podobu. Praha plánuje postavit zde další domy. | Foto: Ondřej Besperát
Pročtěte si změny v celé Praze:
Praha se promění. Podívejte se, kde vyroste nová čtvrť

"Historické centrum Prahy je nádherné zejména pro turisty, ale nevhodné pro obchodní prostory.

Právě Bubny tím, že zde vybudujeme i velkokapacitní plochy, by mohly přilákat velké nadnárodní korporace, které by zde mohly mít své evropské centrály," popsal Votruba.

Státní kasa by si pak měla díky rozvoji území ročně přilepšit o pět miliard na daních.

Rozeběhnutí staveb, mezi nimiž se počítá také s obchodním centrem nebo dvěma hotely a také novou třídou, která zatím nese pracovní název Brazilská, brání stavební uzávěra. Nejdříve je totiž třeba vyřešit dopravní dostupnost celé lokality.

Právě po "Brazilské", která má být paralelní s Argentinskou, má proto vést nová trasa tramvají.

Doprostřed celé oblasti by mělo vést nové vyústění stanice metra Vltavská.

Počítá se také s napojením na rychlodráhu na letiště v Ruzyni a železničním spojením. Velká část jak kolejí, tak také prodloužené magistrály by měla vést pod zemí.

Foto: Finep
Obrazem:
Podívejte se na stavební parcelu za 1,7 miliardy na Rohanském ostrově

Orco počítá, že do roku 2010 by měly začít první práce v Bubnech. O rok až dva později by pak mohly stát již první budovy. 

Rok 2018 je pak datem, kdy by už čtvrť, kde bezmála 40 procent ploch má pokrývat zeleň (částečně díky zatravněným střechám), měla stát téměř celá.

 

Právě se děje

před 36 minutami

Nevládní organizace zachránily za poslední den ze Středozemního moře 500 migrantů

Lodě nevládních organizací v neděli poskytly pomoc a přijaly na palubu zhruba 500 migrantů, které vylovily ve střední části Středozemního moře, mezi Libyí, Tuniskem, Itálií a Maltou. Oznámila to francouzská organizace SOS Méditerranée. Její loď v sobotu zachránila dalších 200 osob a na palubě má v současnosti na 550 migrantů, uvedla agentura AFP.

Nejvýznamnější zásah byl v noci na neděli nedaleko libyjských břehů. "Záchranná akce v mezinárodních vodách byla velice nebezpečná, velké plavidlo postavené ze dřeva s více než 400 osobami na palubě začalo nabírat vodu," uvedla francouzská organizace. Záchranné akce se účastnily i lodě Sea Watch 3 a Nadir německých organizací Sea Watch a ResQship. Při dalším zásahu nedaleko Malty loď Ocean Viking přijala na palubu dalších 100 migrantů.

Za posledních 48 hodin lodě zachránily zhruba 700 migrantů, kterým poskytly základní pomoc.

Podle Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky z Afriky do Evropy připlulo letos dosud po Středozemním moři zhruba 45 000 lidí. To je výrazně více než za stejné období v loňském roce. Více než polovina tohoto počtu připadá na trasu z Libye a Tuniska do Itálie a na Maltu. S růstem pokusů dostat se do Evropské unie se ale zvyšuje i počet úmrtí na moři. Mezinárodní organizace pro migraci uvedla, že v první polovině letošního roku zemřelo ve Středozemním moři přes 1100 migrantů, což je také více než vloni.

Zdroj: ČTK
Další zprávy