Podvedli jste voliče! slyší radní v Brně kvůli nádraží

Lenka Smyčková
1. 6. 2008 23:00
Několik zelených chce opustit městskou organizaci
Foto: Martina Macková

Brno - Podvod na voliče, nebo rozumný kompromis? Poslední varianta odsunutého nádraží, kterou podporuje koalice na brněnském magistrátu, rozčílila několik členů městské organizace Strany zelených.

Hrozí, že organizaci opustí a založí si novou. Takovou, která bude plnit předvolební sliby.

Zelení totiž před volbami byli proti odsunu nádraží. Najednou se ale dva brněnští radní za zelené staví za odsun.

"Zelení odstoupili od svého tématu číslo jedna. Lidé nám dali důvěru a my jsme ji zklamali. Zvažuji odchod z městské organizace," uvedl zastupitel Brna-středu za zelené Svatopluk Bartík.

Téma voleb číslo 1

Do podzimních komunálních voleb v roce 2006 šli zelení, sociální demokraté a sdružení Brno 2006 s jasným ne odsunu nádraží, který prosazovala ODS.

Odsun nádraží

  • 2002
    Odsun nádraží umožnil územní plán města Brna, na radnici vládne ODS s KDU-ČSL, obojí jsou pro odsun nádraží na jih.
  • 2004
    Většina voličů (86%) odmítla přesun nádraží v místním referendu, které ale bylo kvůli nízké účasti nezávazné.
  • Říjen 2006
    Z komunálních voleb vzešla koalice ČSSD, Strany zelených, KDU-ČSL a Brna 2006.
  • Září 2007
    Zveřejněna nezávislá odborná analýza obou variant (odsunu a nádraží v centru). Výsledky nahrávaly variantě nádraží v centru.
  • Březen 2008
    Grémium pro přestavbu Železničního uzlu Brno se vyslovilo pro variantu odsunu nádraží s městskou rychlodráhou pro regionální vlaky přes stávající nádraží brněnského radního Josefa Veselého (KDU-ČSL).
  • Duben 2008
    Koalice vydává programové prohlášení s podporou odsunu nádraží ve variantě s městskou rychlodráhou.
  • Květen 2008
    Část zelených hrozí odchodem ze strany kvůli nedodržení předvolebních slibů.

Brňané, kterým hlavní nádraží v centru vyhovuje, na výzvu slyšeli. Aby pro jednu z těchto stran hlasovali, jim doporučila i občanská koalice Nádraží v centru - nejhlasitější odpůrce odsunu nádraží o osm se metrů na jih.

Třem stranám se skutečně podařil získat rekordní počet hlasů. Spolu s lidovci pak zasedli na radnici. Teprve po roce a půl pak předložili programové prohlášení. S překvapivým obratem:

"Rada města Brna učiní všechny potřebné kroky k realizaci přestavby železničního uzlu, zohlední přitom doporučení pracovní skupiny pro optimalizaci projektu s cílem využít stávajícího železničního nádraží jako jedné ze zastávek na páteřních trasách regionální dopravy," píše se v prohlášení.

Jinými slovy, dřívější odpůrci už s odsunem souhlasí. V centru na místě současného nádraží bude zastávka "městské rychlodráhy". To bude železniční tah městem, po kterém budou jezdit regionální vlaky ze všech směrů.

Dražší a pomalejší

Variantu vymyslel městský radní pro dopravu Josef Veselý (KDU-ČSL). Měla zalepit díru v původním projektu odsunu, na kterou upozorňovali jeho odpůrci.

"Pan Veselý uznal, že autobusy a tramvaje kapacitně nestačí na přepravu lidí z odsunutého nádraží do centra. Tento problém by rychlodráha skutečně vyřešila," uvedl člen odborné skupiny občanské koalice Nádraží v centru Tomáš Alter.

Podle odpůrců je to ovšem jediné pozitivum varianty odsunu s rychlodráhou. Jinak je podle nich projekt nedotažený a pravděpodobně nereálný.

"Je tam spousta technických nedostatků. Například sklon trati v některých částech vyžaduje nákup nových souprav, což se prodraží. Také přibude zastávek na trati, což celkově zpomalí regionální dopravu," uvádí příklady Alter.

Radní tak podle něj a Bartíka schválili variantu, která může být nakonec úplně k ničemu. Výsledky posuzovací studie projektu má mít k dispozici Správa železniční dopravní cesty až v červnu.

Radní za zelené: Je to lepší než nic

Náměstek primátora Martin Ander (SZ) odmítá, že by voliče podvedl. "Šli jsme do voleb se slibem zachovat železnici v centru. S tím, že komfortní přestupní uzel uživatelů krajského integrovaného dopravního systému nelze přesunout. To rychlodráha splňuje," říká.

Stávající brněnské hlavní nádraží v centru města
Stávající brněnské hlavní nádraží v centru města | Foto: Ondřej Besperát

Uznává, že plán není původní představou zelených. "Bohužel pro náš původní návrh jsme schopni získat mezi zastupiteli jen dvacetiprocentní podporu. Proto jsme byli nuceni hledat vhodný kompromis," vysvětlil Ander.

Radní za zelené je navíc přesvědčený, že tvrdohlavý boj za vlastní variantu bez ochoty udělat kompromis by vedl k tomu, že by nakonec došlo k čisté variantě odsunu nádraží. "A to od nás voliči opravdu nechtěli."

Jeho spolustraník Bartík naopak tvrdí, že rychlodráha nemá potenciál kompromisu. Že je to jen varianta odsunu s uchlácholením odpůrců.

"Nechápu, jak mohli zelení zvednout ruku pro něco, co nemá studii proveditelnosti a u čeho odborníci upozorňují na fatální problémy. Je to politikaření," kroutí hlavou.

Odstoupení zelených od volebních slibů může podle Bartíka stranu poškodit v krajských volbách. Byla to přitom mimo jiné i otázka odsunu nádraží, která zeleným v roce 2004 pomohla dostat se do zastupitelstva v jediném kraji v republice.

 

Právě se děje

před 28 minutami

Bývalý šéf Interpolu dostal 13,5 roku vězení, Čína ho viní z braní úplatků

Bývalý šéf mezinárodní policejní organizace Interpol Meng Chung-wej byl v Číně odsouzen k trestu 13,5 roku vězení za úplatkářství a zneužití moci. Verdikt vynesl soud v severočínském městě Tchien-ťin, který Mengovi rovněž udělil pokutu ve výši dvou milionů jüanů (6,55 milionu korun), informovala agentura Reuters.

Podle vyjádření soudu přijal Meng na úplatcích více než 14,46 milionu jüanů (47,4 milionu korun) a zneužíval svého postavení, když mezi roky 2005 a 2017 působil jako náměstek čínského ministra pro vnitřní bezpečnost a šéf námořní policie.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Při požáru ubytovny na Sibiři zemřelo 11 lidí, další dva jsou zranění

Jedenáct lidí zemřelo a další dva utrpěli zranění při požáru dřevěné ubytovny pro zahraniční pracovníky v Tomské oblasti na západní Sibiři. S odkazem na místní úřady o tom informovala agentura TASS. Podle uzbeckého ministra pro mimořádné situace pocházelo deset obětí z Uzbekistánu. Jedenáctý mrtvý byl Rus.

Podle ruského ministerstva pro mimořádné události požár vypukl v 04:00 místního času (23:00 SEČ) a zcela zničil objekt o rozloze kolem 200 metrů čtverečních. "Podle posledních informací tam žilo 14 lidí, dvěma se podařilo utéct a 11 dalších zemřelo. Osud zbývající osoby je neznámý," sdělil agentuře TASS místní představitel.

Všechny oběti pracovaly pro dřevařskou společnost Greenwood. Shořelá budova přitom podle ruských úřadů nebyla určena pro bydlení. Na místo neštěstí dorazil gubernátor Tomské oblasti Sergej Žvačkin a nařídil požární bezpečnostní kontrolu v celém regionu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Bývalé sídlo Tuzexu v centru Prahy koupila skupina Generali, plánuje rozsáhlou rekonstrukci objektu

Dům v centru Prahy, v němž v minulosti sídlil například Tuzex, získala skupina Generali. Budovu na rohu ulic Jeruzalémská a U Půjčovny čeká rozsáhlá rekonstrukce. Cenu transakce ani plánované využití domu Generali neuvedla. V roce 2017 změnil majitele za 355 milionů korun. Podle odborníků by vzhledem k lokalitě byla vhodná přestavba na hotel nebo rezidenční bydlení. Informuje o tom deník E15.

Objekt U Půjčovny 10 je v památkově chráněné lokalitě. Jde o rohový dům se dvěma nezávislými vchody a vjezdem. V budově je kromě komerční plochy 14 bytů. Celá budova má pět nadzemních podlaží. Objekt je z poloviny dřevěná vestavba se zděnými obvodovými zdmi. Součástí areálu je velký sál, který lze využívat na konference. K objektu patří sousední parcela, která byla využívána jako hřiště.

Zdroj: ČTK
Další zprávy