Brno/Praha - Právě publikovaná zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu dala za pravdu početným kritikům stavby rychlostní silnice R52.
Ta měla v úseku Pohořelice-Mikulov-státní hranice urychlit dopravu z Brna do Vídně. Stavbu už schválila vláda.
Podle kontrolního týmu v čele s Petrem Skálou je stavba zbytečná, protože novou čtyřproudovou silnici bude využívat jen málo automobilistů a protože pro spojení s Vídní existují lepší varianty.
Stavba je podle kontrolorů vedena v nejhorší možné variantě, když mimo jiné přetíná Chráněnou krajinnou oblast Pálava a ohrožuje Lednicko-valtický areál.
To potvrzuje námitky ekologů a starostů obcí na Pálavě. Podle jedné ze studií, kterou si odpůrci trasy přes Mikulov nechali zpracovat, je až o 30 miliard korun výhodnější využití už postavené dálnice D2 a chystaného obchvatu Břeclavi.
Podle kontrolorů navíc výstavba R52 nesplňuje pravidla pro financování z evropských fondů. Tím samotná její příprava ohrožuje čerpání sedmi miliard z operačního programu Doprava.
"V případě trvání stávající praxe ze strany ministerstva může být vážně ohrožena finanční spoluúčast EU i na dalších projektech indikovaných v tomto operačním programu," upozorňuje kontrolní zpráva. Ministerstvo dopravy ale už rozhodlo, že evropské peníze na dálnici do Mikulova nebude chtít. A kvůli finační krizi výstavbu dálnice asi stát odloží.
Evropské peníze nezíská ani rakouská strana na svoji část dálnice.
Rakušané už staví
Nejvyššímu kontrolnímu úřadu se nelíbí především samotný proces schvalování stavby dvacetikilometrového úseku R52.
Stavba se připravuje od roku 1998 a až do roku 2006 se ministerstvo dopravy ani investorský podnik Ředitelství silnic a dálnic nezabývaly tím, jestli není výhodnější spojit Moravu s Vídní po jiné trase, tedy prodloužením silníce R55 z Hulína do Břeclavi o několikakilometrový úsek na rakouskou hranici. Tato stavba by zkrátila spojení Vídně s Katovicemi o dvacet kilometrů a z pohledu Evropské unie by byla výhodnější.
Ani Rakušané podle kontrolorů nemají o spojení na Moravu zájem. „Rakouská strana navíc plánuje výstavbu rychlostních silnic S8 ve směru Vídeň-Slovensko-Krakov a S3 ve směru Vídeň-Znojmo-Praha," připomínají kontroloři.
To ale zatím popírá postup rakouské strany. Rakušané už totiž oznámili, že dálnici do Mikulova dostaví do roku 2013, vláda na ni vyčlenila peníze jakou součást protikrizových opatření.
Podle NKÚ je možné předpokládat, že spojení Brna s rakouskou hranicí přes Mikulov nebude dostatečně vytíženo. Zpráva NKÚ tvrdí, že dosavadní silnice R52 a I/52 bude plně stačit předpokládanému provozu minimálně do roku 2020. Na zbytečné investici se tedy dá ušetřit.
Bez ohledu na přírodu i peníze
Příprava stavby R52 navíc úplně ignoruje ochranu životního prostředí, což je z pohledu Evropské unie nepřípustné.
Nejde jen o to, že nová čtyřproudová silnice překročí CHKO Pálava, poškozen může být i přírodní Lednicko-valtický areál. Pokud se dokončí trasa R55 z Hulína na Břeclav a zároveň R52 z Brna na Mikulov,vynutí si přibývající doprava stavbu rychlostní silnice mezi Břeclaví a Mikulovem. Ta může vést jedině v těsné blízkosti Valtic.
Ministerstvo dopravy nepřihlíželo k připomínkám odborné veřejnosti ani ostatních úřadů. V tomto přístupu získalo dokonce podporu Topolánkovy vlády.
"V roce 2007 upozornilo ministerstvo životního prostředí na možnost vést silniční spojení Brno-Vídeň v alternativě Břeclav. Stanovisko ministerstva životního prostředí vedlo k rozhodnutí vlády ČR, že se budou připravovat obě alternativy. Výsledkem je skutečnost, že obě území budou postižena dopady na životní prostředí a bude snížena hospodárnost alokace finančních prostředků," upozorňuje na plýtvání se státními prostředky NKÚ.