Praha - Namísto hledání vlastního působiště postaví svou prodejnu co nejblíže přímému konkurentovi. I když to na první pohled může vypadat nelogicky, nábytkářským obchodním řetězcům tahle taktika zřejmě vyhovuje.
A podle mezinárodní poradenské společnosti DTZ v tom hodlají pokračovat.
"Přímé konkurence se managementy nábytkářů zjevně neobávají, naopak spoléhají na synergický efekt, který jim soustředění více prodejců v dobře dostupné lokalitě může přinést. Potvrzuje to naši starší prognózu, podle které budou na úrovni velkých řetězců vznikat nábytkářské zóny," konstatovala Lenka Vodrážková z DTZ.
Kika versus Ikea
Nejnověji se chystá v Ostravě postavit nový obchodní dům Kika v těsné blízkosti současného obchodního domu Ikea.
"K nebývalé koncentraci nábytkářských velkoprodejen dojde v brzké době rovněž v Ústí nad Labem, kde má letos otevřít svoji prodejnu Sconto, v příštím roce pak Kika a Möbelix," doplňuje Lenka Šindelářová, analytička DTZ.
Expanzi plánuje i švédská Ikea, která plánuje otevřít svou pátou prodejnu v Královéhradeckém kraji, své současné obchodní domy navíc rozšiřuje.
Zlatý střed chybí
Co však ale v Česku stále chybí je širší nabídka doplňující nabídku řetězců. "Na tematické ulice, kde zájemce najde nábytek, bytové doplňky či design v mnoha podobách i cenových relacích, často od menších, tuzemských výrobců, si budeme ještě muset počkat," dodala Vodrážková.
Nejčastějším druhem nábytku, který se v Česku prodává, je právě ten nejlevnější a nejméně kvalitní. Na druhé straně spektra pak stojí designové kusy, jejichž výjimečnosti ale odpovídá i jejich cena.