"Mohu potvrdit, že dnes kolem 17 hodiny jsme překonali hranici půl miliardy korun předepsaných našim mýtným systémem," uvedl pro on line deník Aktuálně.cz Jan Hoření, tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které mýtný systém v České republice vlastní a provozuje.
Pět set milionů mýtný systém vydělá 37 dní poté, co byl celý spuštěn do plného provozu. Průměrně tak na jeden den připadá 13,5 milionu korun, které kamiony utratí za to, že využívají dálnice.
Zoufalí autobusáci
Vrásky na čele z tohoho úspěchu ale mají především autobusoví dopravci. Ti museli během ledna přehodnotit svoji cenovou politiku.
Většina významných společností zdražila, někdy až o desítky korun. Cesta z Prahy do Brna se například u Student Agency dostala ze 150 na 180 korun.
|
Bojovat chce nyní tato firma o záchranu linky mezi Prahou a Ostravou. Po "mýtném zdražení" na 320 korun se totiž propadla do ztráty.
Nyní Student Agency zvažuje zpět o snížení na 190 korun. Dokonce chce dvacet procent míst prodávat za pouhou korunu, aby si získala zpět své zákazníky.
Budou miliardy. Nebo ne?
Oproti provozovatelům autobusových linek může mít z výběru radost stát, potažmo Ředitelství silnic a dálnic.
Podle odhadů a nejnovějších čísel by mohl utržit pět až šest miliard korun za rok, což odpovídá původním odhadům firmy Kapsch. To ale zpochybňuje náměstek ministerstva dopravy Jiří Hodač.
Myslí si, že mýtné nevydělá víc než 2,4 miliardy a po zaplacení firmě Kapsch státu nezůstane téměř nic.
Vyšší průměr
Každou minutu teoreticky na účet státu přibude přes devět tisíc korun. Polovina transakcí ale probíhá "na fakturu", tedy následnou platbou. Stát tak ještě musí počkat dva až tři měsíce, zda se mu peníze na účtu skutečně objeví.
Podle údajů společnosti Kapsch je úspěšnost výběru kolem 98 procent.
Na dálnicích se daří vybrat průměrně více, než kolik činily kalkulace ještě na podzim, tedy před spuštěním systému.
Tehdy stát vypočítal, že průměrně by jeden kilometr měl vynést 4,05 koruny. Podle dostupných údajů je to ale víc než 4,2 koruny.