Jelikož byl v pondělí svátek, na cesty se mohli vydat jen dopravci s rychloobrátkovým zbožím, tedy především potravinami. Ostatní řidiči za volanty usedli teprve pozdě večer.
V pondělí stát spolu s Kapschem vydělal asi 800 tisíc za celý den. V úterý o půlnoci už měl systém na účtu celkem 13,3 milionu korun, řekl ČTK zástupce firmy Kapsch David Šimoník.
Systém do té doby uskutečnil přes 560 tisíc mýtných transakcí.
Riziko za neplacení
Přestože dopravcům, kteří se pokusí vyhnout platbě mýtného, hrozí až půlmilionová pokuta, najdou se jich stovky. V pondělí se pod mikrovlnnými branami prohnalo 806 neplatičů. Z toho jich 80 mělo špatně nastavenou kategorii vozidla a devět mělo chybnou palubní jednotku.
Do úterního večera bylo podle televize odhaleno dalších asi 700 provinilců.
Z prvních výsledků má radost nejen stát, ale i Kapsch. Efektivita výběru při ostrém provozu je totiž podle firmy 99,25 procenta.
Tím pádem si firma přijde na tučné prémie, které si se státem dohodla v dodatku ke smlouvě. Stát jí totiž zaručil, že pokud bude úspěšnost systému nad devadesát pět procent, první tři měsíce bude tato část patřit rakouské firmě.
Motory jedou naplno
Systém, který již několik měsíců vyvolává kontroverzní reakce, se ale stále potýká s některými problémy.
Jedním z nich je provoz samotných mýtných bran. Jelikož úřady včas nevydaly povolení k přívodu elektřiny do těchto staveb, musí nyní jet na naftový pohon.
Firma si tak musí od svého zisku odečíst část na provoz těchto zařízení.
Autobusy už zdražují
Dopad mýtného ale na vlastní kůži pociťují i samotní občané. Řada autobusových dopravců se rozhodla zdražit své služby v návaznosti na poplatek za užívání dálnic.
Na oblíbeném spoji mezi Prahou a Brnem si budou muset například cestující se Stduent Agency připravit o třicet korun víc a za tuto trasu tak zaplatí 180 korun. Zdražují ale i linky do Příbrami či Kladna.
V dalších krajích se pak autodopravci na zdražování buď chystají, nebo ho nevylučují.