Praha - Neochota se stěhovat, důraz na smysluplnost práce nebo vyšší požadavky na vzdělávání. Rozdíly mezi jednotlivými zaměstnanci nejsou dány jen jejich osobnostmi, ale často jsou společné pro celou generaci.
Zaměstnavatelé si to silně uvědomují právě v současné době, kdy na jedné straně roste nezaměstnanost, ale zároveň se nedostává vhodných uchazečů na určité pozice. V současnosti přitom nastupuje takzvaná generace Y, tedy lidé, narození po roce 1976.
"Mají jiné požadavky na trh práce a na vlastní uplatnění v něm než generaci X, co jsou lidé narození před tímto datem. Mají odlišné požadavky, postoje a očekávání při výběru práce, budování kariéry. Jsou výrazně ekonomicky aktivní, vyžadují vyšší životní úroveň, cítí větší zodpovědnost za svou sociální jistotu a kladou důraz na osobní uplatnění," konstatovala Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka personální agentury Manpower v České republice a na Slovensku.
V rámci této generace je navíc rozdíl mezi lidmi staršími pětadvaceti let a mladšími. Ten je dobře pozorovatelný zvlášť v některých profesích.
"Těm mladším, kteří k nám přicházejí s žádostí o práci, nezáleží příliš na velikosti firmy a její tradici, neuvažují o tom, jestli v ní mají dlouhodobou pracovní perspektivu, jsou ochotni více riskovat. Zároveň však nemají téměř žádné pracovní zkušenosti a jejich očekávání, co se platů a podmínek týče, je zcestné a nadsazené," vysvětluje Radek Sedlář, majitel brněnské softwarové společnosti ecommerce.cz.
Tito mladí lidé jsou sice podle něj energičtí a inovativní, ale obvykle přibližně za rok dojdou k názoru, že firma nefunguje tak, jak by měla, že by měla pracovat podle jejich názoru lépe.
"Často takoví lidé odcházejí pryč a teprve po několika letech zjišťují, že situace je - laicky řečeno - všude stejná," dodává Sedlář.
Naopak starší část generace Y má reálnější odhad vlastní ceny na trhu i vlastních schopností, je realističtější. "Někdy jim však na druhou stranu chybí takzvaný tah na branku," podotkl majitel softwarové firmy.
Tento názor potvrzují i personalisté. "Generace Y si nejvíce cení dlouhodobého vzdělávání, kladou důraz na smysluplnost vykonávané práce a na možnost poradit se zkušenějšími kolegy. Usilují o vyváženost pracovního a soukromého života, o pracovní prostředí s moderním technickým vybavením a o prostředí umožňující otevřenou komunikaci. Tyto požadavky pak umí vyvážit znalostí informačních technologií i vysokou efektivitou práce, pokud jsou v zaměstnání spokojení," charakterizovala současné třicátníky Rezlerová.
Bez ohledu na rozdíly mezi jednotlivými věkovými skupinami či generacemi, komplikuje zaměstnavatelům obsazování pozic typická vlastnost českých zaměstnanců - neradi za prací dojíždí a ještě víc proti srsti jim je se kvůli pracovní nabídce stěhovat.
"Toto chování nemá v nedaleké minulosti kořeny, lidé na ně nejsou zvyklí. Zde budou muset zapůsobit zaměstnavatelé a nabídnout lidem něco navíc, umět jim zdůvodnit, proč by se měli přestěhovat nebo alespoň do zaměstnání dojíždět," upozornila šéfka personální agentury.