Ministerstvo podstřelilo, mýtné užívá už 200 tisíc aut

Dušan Klimeš
26. 6. 2007 13:15
Původní odhady jsou dvojnásobně překonány
Palubní jednotka (OBU)
Palubní jednotka (OBU) | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Počet palubních jednotek (OBU), které si řidiči a autodopravci nechali "namontovat" do svých aut, překročil hranici dvou set tisíc.

Přitom při přípravě tendru na elektronické mýtné počítalo ministerstvo dopravy s tím, že tento počet takzvaných OBU jednotek nepřekročí v průběhu prvního roku provozu devadesát tisíc.

"Nyní je mezi řidiči již přes dvě stě tisíc nainstalovaných a personifikovaných OBU jednotek," potvrdil deníku Aktuálně.cz generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix. "Nejde o vyrobené jednotky, či o kusy, které leží někde ve skladech, ale o palubní jednotky, které již skutečně brázdí české silnice," dodává.

Nutná záloha

Jedním z důvodů, proč se původní statistiky takto výrazně liší od skutečného stavu, je relativně nízká záloha, která je státem vybírána. Jelikož řidič zaplatí "jen" 1500 korun zálohy za zapůjčení mikrovlnné palubní jednotky, mnoho řidičů, především ze zahraničí, si ji nechává nainstalovanou, přestože přes Česko jezdí zřídka.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Úředníci, kteří tendr vymýšleli, ale předpokládali, že tito řidiči si jednotku na hranicích půjčí a po průjezdu Českem ji opět vrátí. Na druhou stranu se ukazuje, že určitá záloha za palubní jednotku je nezbytná, aby je řidiči po použití jen nevyhazovali z okna.

"V Rakousku, kde získávají OBU bezplatně, je tak dnes možné vidět desítky palubních jednotek, jak leží vyhozené kolem státních hranic," dodává Karel Feix.

Palubní jednotky pro osobáky

Na elektronické mýtné by se ale měli připravovat i řidiči osobních aut. Ministerstvo má v plánu pro zpoplatnění dálnic využít mikrovlnný systém i pro ně.

Na rozdíl od kamionů by osobní auta neplatila dle ujetých kilometrů, ale řidiči by platili časově, jako je tomu dosud. Bude možné si tak zakoupit "povolení" jet po dálnici třeba jen na jeden den, týden, či na celý rok. Rozdíl je v tom, že by si nekupovali papírové dálniční známky, ale měli by za oknem svých vozidel podobnou palubní jednotku, jakou mají nákladní auta.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

To, zda automobil má zaplaceno, či nikoli, by tak hlídaly stávající mikrovlnné mýtné brány. Stát by si díky tomu přišel na stovky milionů navíc, protože podle odhadů odborníků minimálně třetina řidičů dnes jezdí po dálnici bez řádně koupené známky.

"V tuto chvíli nemáme ještě podrobnosti, stále se jedná. Každopádně již ale Státní fond infrastruktury zadal tisk dálničních kuponů pro osobní auta na rok 2008," řekl deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ještě je čas

Na elektronické dálniční známky tak může dojít nejdříve v roce 2009. Dnes stát získává ze silničních známek asi dvě miliardy korun, přičemž více než tři čtvrtiny jdou právě z osobních aut.

Navíc je velmi složitá kontrola těchto známek. I samotní policisté přiznávají, že pomocí dalekohledu je téměř nemožné u jedoucího auta rozeznat, zda jde o platnou známku na dané období.

 

Právě se děje

Další zprávy