Lidovci proti Kalouskovi. Bojuje se o prodej Ruzyně

Karel Toman
20. 3. 2009 10:52
Vláda se zastavením prodeje letiště nesouhlasí
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Předsednictvo lidovců dnes přijalo usnesení, podle nějž má být privatizace Letiště Praha věcí koaliční dohody.

Vedení strany tak postupuje proti vlastnímu ministru financí Miroslavu Kalouskovi, který privatizaci připravuje.

Proti prodeji je předseda strany Jiří Čunek, názor neprodávat letiště je podle něj mezi poslanci KDU-ČSL většinový. Proti privatizaci je ostře i ministr pro místní rozvoj Cyril Svoboda, připomnělo dnešní Právo. 

"Pražské letiště se nesmí prodat, protože to je zrada na zemi. Neboť kdo prodá letiště, prodává náš přístup do světa. Která země na světě si tváří v tvář možným krizím prodá letiště?" citoval Svobodu deník.

"Připravujeme privatizaci Letiště Praha i ČSA, všechno běží zcela transparentně a podle zadání koaliční vlády, která se těmito záležitostmi pravidelně zabývá," řekl dnes k usnesení KDU-ČSL mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

Zamezit "zcizení letiště Praha-Ruzyně formou privatizace" chtějí také předkladatelé návrhu zákona, který na svém jednání už minulý týden odmítla vláda. Premiér Mirek Topolánek označil návrh dokonce za "zhoubný."

Opoziční poslanci z ČSSD však mají plán, jak vládě zákonem zabránit v prodeji majetku, za který chce kabinet utržit až 100 miliard. Podle ČSSD má totiž letiště "nesmírný strategický význam".

Poslanec Smýkal: rozhodnou lidovci

Opozice s vládním zamítnutím svého návrhu počítala. "Rozhodnutí o privatizaci je věcí exekutivy, tedy vlády. Pokud ale zákon schválí parlament, vláda ho nebude moci porušit. ČSSD s KSČM a lidovci by návrh ve sněmovně prohlasovat mohli," objasnil Aktuálně.cz plány předkladatelů poslanec Josef Smýkal z ČSSD, který je pod návrhem podepsaný.

Právě to ale považuje Topolánek za "zhoubné". "Je to destrukce uspořádání, které po listopadu 89 vzniklo, tedy vyvážený systém mocí," řekl po jednání vlády. S návrhem na privatizaci letiště navíc podle něj přišli sami socialisté. "Když si přečtete argumentaci Bohuslava Sobotky z roku 2003, tak je to jako bych nyní mluvil já. Krize může být pro privatizaci i přínosem, protože jde o dlouhodobou nerizikovou investici," řekl Topolánek.

Motivy opozice podle něj zřejmě leží jinde. "Jestli je zájmem opozice zabránit privatizaci mojí vládou, je otázka, jak by vypadala privatizace jejich vládou," naznačil premiér.

Podle Smýkala stačí na schválení zákona prostá většina přítomných poslanců.  I pokud plán ČSSD vyjde, je otázka, jak si návrh povede v senátu, jehož souhlas také potřebuje, aby vstoupil v platnost.

Návrh zákona předložili poslanci Bohuslav Sobotka, Robert Dušak, Petr Rafaj, Cyril Zapletal a další. "Letiště Praha-Ruzyně, jakož i veškeré nemovitosti k němu náležející... smí být jen ve vlastnictví České republiky (dále jen "stát"), anebo právnických osob se sídlem ve státě, v nichž má stát stoprocentní majetkovou účast (stoprocentní podíl)," píše se v návrhu zákona.

Kvůli mrazům musí nastoupit odmrazovací technika (apliakce odrazovacího postřiku), aby se udržely dobré letové vlastnosti.
Kvůli mrazům musí nastoupit odmrazovací technika (apliakce odrazovacího postřiku), aby se udržely dobré letové vlastnosti. | Foto: České aerolinie

Odvolávají se přitom na Listinu základních práv a svobod. Ta podle nich tvrdí, že zákon má stanovit, který majetek nezbytný k zabezpečování potřeb celé společnosti a veřejného zájmu má patřit jen státu, obcím nebo předem určeným právnickým osobám.
Podle předkladatelů to přitom uznává i stávající české zákonodárství, když při převodu krajských letišť na kraje zavedlo ochranné klauzule.

Podle nich musejí letiště zůstat v majetku krajů nejméně deset let. I později po případné privatizaci letišť si v nich kraje musejí ponechat nadpoloviční majetkový podíl.

Zisk může být až 70 miliard

Za veřejný zájem prohlašuje provoz letiště také zákon o výstavbě nové vzletové a přistávací dráhy ruzyňského letiště.
Strategický význam letišť podle ČSSD uznávají i mnohé země Evropské unie. Francie, Španělsko, Německo, Švédsko, Portugalsko, Nizozemí, Polsko, pobaltské státy nebo Slovensko - tam všude patří letiště státu buď celé, nebo v něm má rozhodující slovo.

"Která země na světě si tváří v tvář možným krizím prodá letiště? Komukoliv, třeba do Saúdské Arábie? Abychom se potom ptali, kdybychom potřebovali třeba letecký humanitární most, zda nám to letiště někdo zavře, nebo nezavře? Aby český stát potupně klepal na dveře letiště? V žádném případě!" naznačuje dále důvodová zpráva, v čem vidí ministr pro místní rozvoj Cyril Svoboda strategický význam ruzyňského letiště.

Cyril Svoboda
Cyril Svoboda | Foto: Ludvík Hradilek

"Vzhledem k naléhavému veřejnému zájmu na zachování strategicky významného letiště Praha-Ruzyně v rukou státu se navrhuje stanovit účinnost zákona k nedřívějšímu možnému okamžiku, tedy dnem jeho vyhlášení," uvádějí dále autoři návrhu.

Jen základní jmění letiště Praha-Ruzyně dnes přesahuje 25 miliard korun, vláda chce ale z privatizace utržit nejméně 50 miliard.

"S cenou těsně pod 100 miliard korun bychom se jistě vyrovnali, kdyby to ale mělo být jen 50 miliard, doporučil bych, aby vláda letiště neprodávala," řekl bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček vloni v prosinci. Podle studie společnosti Credit Suisse by ale vláda mohla získat nanejvýš 70,6 miliard korun.

O koupi by podle něj mohlo mít zájem až 30 uchazečů, což je ale méně, než se původně předpokládalo. Finanční krize totiž odradila ty zájemce, kteří se sami leteckou dopravou nezabývají a nákup by brali čistě jako investici.


 

 

 

Právě se děje

Další zprávy