Praha - Evropští spotřebitelé jsou sice stále kvůli dopadům ekonomické krize pesimisté, ale přesto se chystají víc utrácet a méně spořit. Naznačuje to průzkum pro mezinárodní studii Barometr Cetelem 2011.
V Česku počítá se zvýšením svých výdajů 83 procent lidí, v Evropě to je 56 procent lidí, před rokem to bylo 76 procent lidí v Česku a 53 procent v Evropě. Průzkum se uskutečnil ve dvanácti státech kontinentu, kromě Česka i v Belgii, Francii, Itálii, Maďarsku, Polsku nebo Velké Británii.
Naopak spořit plánuje 30 procent evropských respondentů, před rokem jich bylo 34 procent. Češi jsou v rámci průzkumu spíše méně spořivým národem - zatímco před rokem jich plánovalo spoření 27 procent, letos to bylo 20 procent.
Podle průzkumu se postupně mění také chování spotřebitelů. Stále více přemýšlejí o svých výdajích, stále méně podléhají marketingové řeči značek a snaží se o výrobcích získat podrobnější informace předtím, než do nich investují. Průzkum se zabýval zejména nákupy nákladnějších věcí, jako je elektronika, domácí spotřebiče či vybavení domácnosti.
Z tohoto hlediska jim přestávají vyhovovat služby prodavačů v kamenných prodejnách a stále častěji se obrací k internetu, kde kromě informací obvykle najdou i nižší cenu. Před nákupem využívá internet plných 90 procent Evropanů.