Praha - Snad se konečně začalo blýskat na lepší časy, mohou doufat majitelé obchodů. V únoru jim zákazníci nasypali do pokladen opět o něco více než o měsíc dřív, přestože únor nepatří zrovna k měsícům poznamenaným nákupní horečkou.
Podle údajů Českého statistického úřadu vzrostly maloobchodní tržby od ledna do února o 0,8 procenta, ve srovnání s únorem 2010 utratili Češi o 6,5 procenta vyšší částku.
Hlavní podíl na nárůstu tržeb měl prodej motorových vozidel, který se zvýšil o 1,8 procenta za měsíc, meziročně dokonce o 16 procent.
"Nebýt prodeje aut, maloobchod by rostl o skromnějších 1,8 procenta. Obchodníci si ovšem pomáhají výraznými slevami - auta jsou v maloobchodu v průměru meziročně levnější o cca 4 procenta. Slevy v jiných položkách, jako je elektronika, jsou mnohem výraznější. Peněženky spotřebitelů naopak trápí vyšší ceny pohonných hmot a také ceny potravin," konstatoval analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.
Absolutními vítězi mezi obchodníky se podle statistických údajů stali majitelé internetových obchodů nebo zásilkových služeb. Jejich tržby se totiž zvýšily za rok o více než 20 procent.
"Únor je pro e-shopy tradičně slabším měsícem, po vánoční sezóně a lednových výprodejích proto většinou dochází k poklesu obratu internetových obchodů. Růst tržeb za prodeje přes internet o téměř 21 procent je tedy poměrně překvapivý," uvedl Tomáš Hodboď z internetového srovnávače cen Heureka.cz.
K větším nákupům a do internetových obchodů lákají zákazníky zejména neustále slevy a akce, na které obchodníci spoléhají od té doby, co na svých výdělcích pocítili dopady recese.
"Zákazníci si ale v obchodech zvykli na akční nabídky a nepřetržité slevy, berou je jako samozřejmost. To je ale dlouhodobě neudržitelný trend a je jen otázkou času, kdy se tato situace zlomí," varuje analytik Home Credit Michal Kozub.