Obchodníkům svítá naděje, Češi v únoru nakupovali víc

Veronika Skálová Veronika Skálová
4. 4. 2011 9:22
Tržby se od února do ledna opět zvýšily, hlavně díky prodeji aut
Obchodníci lákají na neustálé slevy, ale to nemůže podle expertů vydržet dlouho.
Obchodníci lákají na neustálé slevy, ale to nemůže podle expertů vydržet dlouho. | Foto: Veronika Skálová

Praha - Snad se konečně začalo blýskat na lepší časy, mohou doufat majitelé obchodů. V únoru jim zákazníci nasypali do pokladen opět o něco více než o měsíc dřív, přestože únor nepatří zrovna k měsícům poznamenaným nákupní horečkou.

Podle údajů Českého statistického úřadu vzrostly maloobchodní tržby od ledna do února o 0,8 procenta, ve srovnání s únorem 2010 utratili Češi o 6,5 procenta vyšší částku.

Hlavní podíl na nárůstu tržeb měl prodej motorových vozidel, který se zvýšil o 1,8 procenta za měsíc, meziročně dokonce o 16 procent.

"Nebýt prodeje aut, maloobchod by rostl o skromnějších 1,8 procenta. Obchodníci si ovšem pomáhají výraznými slevami - auta jsou v maloobchodu v průměru meziročně levnější o cca 4 procenta. Slevy v jiných položkách, jako je elektronika, jsou mnohem výraznější. Peněženky spotřebitelů naopak trápí vyšší ceny pohonných hmot a také ceny potravin," konstatoval analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.

Absolutními vítězi mezi obchodníky se podle statistických údajů stali majitelé internetových obchodů nebo zásilkových služeb. Jejich tržby se totiž zvýšily za rok o více než 20 procent.

"Únor je pro e-shopy tradičně slabším měsícem, po vánoční sezóně a lednových výprodejích proto většinou dochází k poklesu obratu internetových obchodů. Růst tržeb za prodeje přes internet o téměř 21 procent je tedy poměrně překvapivý," uvedl Tomáš Hodboď z internetového srovnávače cen Heureka.cz.

K větším nákupům a do internetových obchodů lákají zákazníky zejména neustále slevy a akce, na které obchodníci spoléhají od té doby, co na svých výdělcích pocítili dopady recese.

"Zákazníci si ale v obchodech zvykli na akční nabídky a nepřetržité slevy, berou je jako samozřejmost. To je ale dlouhodobě neudržitelný trend a je jen otázkou času, kdy se tato situace zlomí," varuje analytik Home Credit Michal Kozub.


 

Právě se děje

Další zprávy