Krize roste, televizory či esemesky si lidé neodepřou

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
18. 2. 2009 13:20
Co se dobře prodává? Tarify pro SMS, televize s plochým obrazem či úsporné žárovky
Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Londýn - V době krize upadá chuť lidí utrácet. Britové si ale podle průzkumu přeci jen některé věci odepřít nedokážou - i během ekonomické recese, která království postihla již v posledním loňském čtvrtletí, například posílají stále více textových a multimediálních zpráv. 

Britové za poslední tři měsíce loňského roku odeslali meziročně o 32,2 procent více textových zpráv. Počet odeslaných multimediálních zpráv stoupl o 10,7 procenta, vyplývá podle BBC z dat skupiny Mobile Data Association (MDA).

"Myslím, že odesílání textových a multimediálních zpráv by se dalo popsat jako technologie popírající recesi," říká ředitel MDA Steve Reynolds. Z části to přikládá operátorům, kteří nabízejí atraktivní tarify a také povědomí zákazníků o svých výdajích. "Lidé chtějí i nadále komunikovat přes textové zprávy, a své výdaje tak zároveň mají pod kontrolou."

Telekomunikace zatím krizi odolávají i v Česku

Počet odeslaných textových a multimediálních zpráv stoupá nepřetržitě každým rokem i v České republice. Ani ten minulý není výjimkou. Na telekomunikacích se podle Vlastimila Sršně z tiskového oddělení O2 zatím krize v podstatě neprojevuje. "Dopad na toto odvětví není okamžitý, může se dostavit až později," dodává. 

Zákazníci operátora O2 odeslali za první tři čtvrtletí minulého roku o osm procent více textových i multimediálních zpráv než v roce předchozím. T-Mobile uvádí nárůst o přes deset procent. Vyšší počet odeslaných smsek zaznamenal loni také Vodafone. "Celkový počet odeslaných SMS v síti Vodafonu v posledních letech roste v řádu jednotek procent, minulý rok nebyl výjimkou," uvedl tiskový mluvčí Miroslav Čepický.

Nárůst odesílaných textových a multimediálních zpráv v Česku není na úkor toho, že by lidé méně telefonovali, připomínají operátoři. I počet hovorů se rok od roku zvyšuje. Britové si už tak jistí nejsou - ačkoli zatím nemají k dispozici průkazná data, která by zobrazila vývoj hlasového volání, určité indície existují. Například britský Vodafone za poslední tři měsíce roku 2008 zaznamenal, že "přírůstek tržeb z hlasového volání klesl kvůli menšímu volání u předplacených tarifů."

Ploché televize dlouhodobě zlevňují

Mezi další zboží, kterému v Británii významně stoupá prodej i v době recese patří televize s plochou obrazovkou a také úsporné žárovky.

U televizorů s plochým obrazem je přitom podle BBC důvodem dlouhodobý pokles cen. Průměrná cena plazmové televize byla v roce 2007 přes tisíc liber, loni již stála 856 liber. Průměrná cena LCD televizí klesla z 466 na 399 liber. Odborníci však upozorňují, že slabá libra by mohla vyhnat ceny dovážených televizí opět vzhůru.

Úspěch zatím mají i úsporné žárovky. Britové si jich v posledním loňském čtvrtletí koupili přes 12 milionů kusů, tedy téměř o 40 procent více než v roce 2007. I v tomto případě došlo ke zlevnění zboží - cena žárovek z libry a 61 pencí slevila o necelých 50 pencí.

 

Právě se děje

Další zprávy