Praha - Zapomeňte na průměrného zákazníka, takový v Česku neexistuje, vzkazuje obchodním řetězcům společnost Incoma GfK, která se zabývá průzkumy trhu.
Podle jejích aktuálních zjištění se Češi dělí nejméně do pěti velkých skupin, z nichž každá má na "svůj" obchod jiné požadavky. Téměř čtvrtina lidí sice jezdí nakupovat do marketů tak, aby nakoupili především hodně a za výhodnou cenu, stejně velká část lidí ale požaduje především kvalitní zboží pro rodinu a na cenu už tolik nehledí.
"Každý pátý zákazník zase nakupuje ze zvyku. Chtějí jistotu, nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí, ty výrobky, které znají a mají vyzkoušené," upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK.
Stejný počet lidí pak patří k těm, kdo si v nabídkách vyhledají tu nejvýhodnější cenu a do obchodu přichází především pro pár nejvýhodnějších kousků.
"Zajímavý ale je vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat - přitom mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 12 procent," upozornil Skála.
Některé typy zákazníků už mají vytipovaný i "svůj" řetězec. Například ti, kdo chtějí hlavně kvalitu pro rodinu vyhledávají Interspar a Globus, do Kauflandu jezdí ti, kdo nakupují hodně, ale chtějí výhodnou cenu, Lidl je rájem pro ty, kdo hledají hlavně co nejnižší cenu.
Do rozdělení velkých hráčů silně zasahují i prodejny spotřebních družstev COOP, které jsou oblíbeným cílem zákazníků, kteří nakupují hlavně "ze zvyku".