Hyundai: Stát opomněl české firmy

Martina Macková, Tomáš Fránek
15. 4. 2006 0:00
Praha/Hranice - Pro nového investora, firmu Hyundai, nebude dodávat tolik českých firem jako pro jiné velké zahraniční firmy v Česku. Uvnitř: ANKETA

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) přitom uvádí, že kromě tři tisícovek pracovních míst korejská investice přinese zemi také patnáct tisíc dalších míst, v dodavatelských firmách. Ale už dnes je jisté, že to tak nebude.

Právníci z organizace Ekologický právní servis Brno (EPS) navíc tvrdí, že stát tají informace o investici. A nejen o Hyundai. Ministerstvo jim odmítlo poskytnout také údaje o ekonomické návratnosti dalších velkých investic.

Dodávky pro Hyundai? Zpoza hranic

Ministr Milan Urban (ČSSD) už připustil, že dodavatelů z Česka bude zřejmě méně. Ministerstvo také Aktuálně.cz potvrdilo, že v memorandu o investici, které stát měsíce s korejskými zástupci dojednával, není žádná sankce pro případ, že by Hyundai české firmy nevyužil.

Ministr nicméně odhadl, že českých firem, které budou z investice profitovat bude jen 35 až 50 procent. Do automobilky TPCA přitom české firmy dodávají 80 procent, do LG.Philips Displays 75 procent.

"Je to jen hrubý odhad," potvrdil Aktuálně.cz mluvčí MPO Ivo Mravinac. "Může to být taky 80 procent. Dnes ještě nelze úplně vše dovozovat," řekl Mravinac.

Podle něj Hyundai bude české dodavatele určitě využívat daleko častěji, protože zjistí, že je to výhodné, míní Mravinac. "Navíc s firmou Hyundai přijdou další investoři, kteří budou také využívat české dodávky."

Může to být například společnost SungWoo Hitech v Ostravě, která ve čtvrtek oznámila, že kvůli investici Hyundai rozšíří  výrobu. Korejský výrobce autoplechů  uvedl, že zdvojnásobí své investice a vytvoří o polovinu více pracovních příležitostí, než dosud uváděl. Znamenalo by to investici 200 milionů dolarů (4,7 miliardy korun) a práci pro 1500 lidí.

TPCA: 80 % českých dodavatelů

Přitom do kolínské automobilky firmy TPCA, která je s Hyundai co do počtu pracovních míst srovnatelná (zaměstnává tři tisíce lidí), tuzemské firmy dodávají ve velkém. "České firmy se na dodávkách podílejí z osmdesáti procent," potvrdil Aktuálně.cz mluvčí továrny Matěj Matolín.

Infobox
Autor fotografie: ČT24

Infobox

ČTĚTE SOUVISLOSTI:

...Jak se dotkne jedna z největších zahraničních investic životního prostředí na severní Moravě? Stát bude muset vysvětlovat...

...Korejská Hyundai definitivně potvrdila, že postaví továrnu v Nošovicích na severu Moravy. Miliardy ale nebudou "zadarmo"...

...Úřady nechávají kvůli možné investici společnosti Hyundai posuzovat vliv továrny na životní prostředí u všech tří lokalit: v Nošovicích, Mošnově i v Holešově...

...Moravskoslezský kraj zatím nedostal peníze na druhou etapu výkupů pozemků a domů v průmyslové zóně Nošovice, kterou pro stavbu továrny preferuje jihokorejská automobilka Hyundai...

A byly to české firmy, které měly přístup k zakázkám spojeným s velkou zahraniční investicí ještě předtím, než se v Kolíně začalo vyrábět. "Výběr dodavatelů byl uzavřen před zahájením výroby, a proto se tento poměr již nemění. Mohl by se změnit pouze, pokud by někdo ze stávajících dodavatelů přemístil svůj závod ze zahraničí do Čech," dodal Matolín.

Automobilka TPCA přilákala také zahraniční dodavatele, kteří si Česko zvolili jako základnu pro dodávky i do dalších továren firem sdružených v konsorciu TPCA. V Plzni se například usadily japonské firmy Koyo Steering Systems Czech a Fuji Koyo Czech. Ty dodávají díly jak pro kolínskou automobilku, tak pro automobilku PSA Peugeot Citroën ve slovenské Trnavě, která plánuje zahájení výroby letos.

LG.Philips: 75 % dodávek z Česka

Také v Hranicích je to podle informací LG.Philips Displays s českými dodavateli lepší, než se zdá u budoucí výroby v Nošovicích. Hranická továrna má celkem asi dva tisíce dodavatelů, z toho je asi 1500 původem z Česka. Také veškeré služby závod nakupuje v Česku.

"V případě, že nevyužíváme tuzemské dodavatele, tak je to proto, že zkrátka potřebné komponenty v Česku nejsou dostupné, a proto využíváme zdroje z Evropské unie," řekla Aktuálně.cz mluvčí továrny Zuzana Fojtíková.

Řekneme jen něco, to je zastupitelská demokracie

Jak je to doopravdy s dodavateli, ale i s celou investicí Hyundai? Stát pouští veřejnosti jen kusé informace. Odvolává se stále na obchodní tajemství, které nemá být vyzrazeno do doby, než se definitivně uzavře písemná dohoda s korejskou firmou. A to i přesto, že důležité memorandum už stát podepsal.

Foto: ČT24

"Podepsaly se pouze základní věci, nyní začal formální proces, kdy se musí vyjádřit vláda, kraj a společnost v Soulu. Bližší informace budou na konci dubna, celý dokument ale nezveřejníme," řekl Aktuálně.cz mluvčí MPO Ivo Mravinac.

Podle mluvčího je tento postup běžný. "Tak to je. Veřejně se bude projednávat část, která se týká Moravskoslezského kraje, další části nebudou veřejné. To je zastupitelská demokracie. Informace v byznysu se tají," řekl Mravinac.

EPS: Ministerstvo tají informace

Na postup Urbanova ministerstva si stěžují také právníci EPS z Brna. Ti veřejně obvinili resort, že tají dokonce i to, zda se velké investice, jako je Hyundai, TPCA, LG.Philips Displays nebo Nemak, Česku vyplatí.

Před více než měsícem se totiž pokusili požádat resort o výpočty, které by ukazovaly návratnost největších zahraničních investic, a neuspěli.

"Ministerstvo nezákonně tají analýzy investic, kterým Česko poskytne nebo již poskytlo mnohamiliardové investiční pobídky. Ministr Milan Urban přitom veřejně tvrdil, že podle těchto analýz se zahraniční investice vždy do čtyř nebo pěti let vyplatí. Nyní ale říká, že jsou to údaje chráněné," uvedl Jiří Nezhyba z EPS.

Jak by měl vypadat areál automobilky Huyndai v průmyslové zóně v Nošovicích (zdroj: Moravskoslezský kraj)
Jak by měl vypadat areál automobilky Huyndai v průmyslové zóně v Nošovicích (zdroj: Moravskoslezský kraj) | Foto: Aktuálně.cz

Zákon o svobodném přístupu k informacím ale něco takového nepřipouští. Podle právníků za obchodní tajemství není možné označit jakýkoliv dokument jako celek. "Případně chráněné pasáže textů by mělo ministerstvo v materiálech například začernit a zbytek analýzy poskytnout. Předně by však mělo vyzvat jednotlivé investory, aby doložili, že informace v dokumentech mají být skutečně utajovány," řekl Nezhyba.

Nejde jen o byznys, ale také o peníze z veřejných rozpočtů na investiční pobídky. "Takové analýzy by podle zákona měly podléhat veřejné kontrole, jinak jde o neověřené a nepodložené informace," dodal Nezhyba.

MPO: Vše se dá lehce najít

Mluvčí MPO Ivo Mravinac zdůvodňuje neposkytnutí informací jednoduše: "Jestli se investice vyplatila, se dá vyhledat v číslech statistického úřadu. Kdo chce, údaje si tam najde," řekl Aktuálně.cz Mravinac.

Analýzy ministerstvo skutečně nezveřejní. "Analýzy máme, ale protože jsou jejich součástí údaje firem, není možné je zveřejnit. Firmy k tomu nedají souhlas," řekl Mravinac. U Hyundaie je situace trochu jiná, existují jen odhady. A zda se investice Hyundai vyplatí či nikoliv, se podle Mravinace dá říct pouze rámcově. "Nemůžeme zveřejnit ani to, jaké typy aut se budou například v Nošovicích vyrábět," dodal.

Právnici EPS ale připomínají: "Na to, že ministerstvo a CzechInvest nejsou schopné dostatečně a kvalitně hodnotit efektivitu poskytnutých investičních pobídek, už v roce 2004 poukazoval Nejvyšší kontrolní úřad."

 

Právě se děje

Další zprávy