Fischer žene spor o své boeingy až k Ústavnímu soudu

Tomáš Fránek
24. 8. 2007 12:59
Chátrající letadla jsou jediné, co zbylo po impériu
Ústavní soud v Brně.
Ústavní soud v Brně. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Až Ústavní soud rozřeší spor o prodej dvou Boeingů za desítky milionů dolarů, které kdysi vozily klienty cestovní kanceláře Václava Fischera a nyní stojí bez využití na letišti v Praze.

A to na základě stížnost leasingové společnosti A.M.F. Aircraftleasing Meier & Fischer se sídlem v Hamburku, kterou ze tří čtvrtin vlastní právě Václav Fischer.

Ne prodeji

Ústavní soudci přiznali stížnosti leasingové firmy právo přednostního projednání a už nařídili na polovinu září ústní projednávání stížnosti.

Celý spor je velmi komplikovaný a není vlastně jasné, komu letadla patří. Podle rejstříku Úřadu pro civilní letectví boeingy patří právě firmě A.M.F. Aircraftleasing Meier & Fischer.

To však zpochybňuje jak konkurzní správce Fischerova majetku, tak správce původní Fischer Air. Zástavní právo na letadla má navíc mít německá banka HSH Nordbank.

Fischerovi a jeho firmě se ve stížnosti k Ústavnímu soudu nelíbí to, že pražský městský soud letos změnil stanovené podmínky prodeje letadel a rozhodl, že konkurzní správce Fischerova majetku může letadla prodat bez souhlasu Fischera, leasingové firmy i banky HSH Nordbank.

Fischer s prodejem letadel nesouhlasí, po rozhodnutí městského soudu by už ale jejich prodej nemohl blokovat.

Ústavní soud už proto jedno rozhodnutí v této kauze vydal - na žádost firmy A.M.F odložil vykonavatelnost rozhodnutí pražského městského soudu právě v otázce souhlasu Fischera a jeho firmy s prodejem do té doby než se definitivně rozhodne o celé ústavní stížnosti.

Za miliony dolarů

Z rozhodnutí ústavních soudců vyplývá, že by správce neměl prodat letadla bez souhlasu firmy A.M.F.

Správce konkurzní podstaty Fischerova osobního majetku Josef Cupka už letos na jaře zveřejnil nabídku na prodej obou letadel, jejich minimální kupní cenu vyčíslil na 27 milionů amerických dolarů (více než půl miliardy korun).V případě prodeje letadel by peníze ale zatím zůstaly na účtu do doby než by se definitivně rozhodlo, kdo je majitelem letadel.

U soudů totiž navíc pokračuje také spor, který má určit, komu vlastně letadla patří. Definitivní rozhodnutí zatím nepadlo.

Václav Fischer pro Fischer Air nakoupil dva nové Boeingy 737-300 v roce 1997, každý za 35 milionů dolarů. Sloužily pro přepravu zákazníků cestovní kanceláře. Přivezl s nimi také například mistry světa v ledním hokeji do Prahy.

Fischer, který byl ještě v roce 2000 byl jako senátor nejoblíbenějším českým politikem, se dostal do problémů kvůli předlužení své cestovní kanceláře, jednoho ze symbolů českého podnikatelského prostředí.

Před čtyřmi lety Fischerově kanceláři hrozil konkurz a nakonec ji musel prodat. Koupil ji podnikatel Karel Komárek, ten se s Fischerem rozešel ve zlém a soudí se s ním.

Na Fischera byl v dubnu roku 2005 vyhlášen osobní konkurz, ve kterém se přihlásili věřitelé s pohledávkami za 1,5 miliardy korun. O měsíc dříve, než v Česku vyhlásil na Fischerovu žádost konkurz na jeho majetek také německý soud.

Nyní propaguje Václav Fischer, který se vzdal českého občanství, zájezdy cestovní kanceláře Tomi Tour. "Honoráře za svou činnost nepožaduji. Odměnou mi je možnost předávat své zkušenosti," řekl časopisu Týden Fischer.

 

Právě se děje

Další zprávy