Praha - Vítězství dnes slaví bývalý senátor Václav Fischer. U soudu totiž dnes vyhrál spor o dva modré boeingy, které podle verdiktu nepatří do konkurzní podstaty na jeho majetek.
Správce konkurzní podstaty Josef Cupka se však chce proti verdiktu soudu odvolat. "Pevně věřím, že stejně jako v předchozím odvolání mi i tentokrát dá Vrchní soud opět za pravdu. Předcházející rozsudek Městského soudu totiž zcela zrušil. Dnešním rozsudkem se nic nemění a oba letouny nadále zůstávají součástí konkurzní podstaty úpadce Václava Fischera," uvedl Cupka a dodal: "Obě letadla považuji za majetek pana Fischera a jejich prodej by měl pomoci uspokojit oprávněné a soudem potvrzené požadavky jeho věřitelů dosahující téměř jedné miliardy korun."
Boeingy 737-300 s nápisem Fischer Air nyní stojí na ruzyňském letišti v Praze.
Letadla patří hamburské společnosti AMF. Jejím 75procentním majitelem je dnes již německý občan Fischer. Zbylou část vlastní jeho kolega Stefan Meier. Václav Fischer žádál, aby byla letadla z konkurzu vyjmuta a jeho německá firma s nimi mohla začít volně nakládat.
ČTĚTE VÍCE:
Exsenátor Fischer vyhrál soudní boj o boeingy
"Letadla jsou majetkem společnosti, na kterou konkurz uvalen není. Je tedy zcela nelogické, aby s nimi správce konkurzní podstaty nakládal," uvedl pro Hospodářské noviny Václav Fischer přibližně před rokem.
Fischer: Dluhy nemám
Naopak správce konkurzní podstaty Josef Cupka tvrdil, že německá firma AMF není podle německého práva právnickou osobou. Vlastníci tak vystupují jako fyzické osoby, a protože je na majetek Václava Fischera uvalen konkurz, spadají modrá letadla pod správce.
Podnikatel Václav Fischer přitom v médiích několikrát zopakoval, že on jako fyzická osoba žádné dluhy nemá.
Městský soud již jednou rozhodl ve prospěch Václava Fischera. Konkurzní správce se však proti rozsudku odvolal k Vrchnímu soudu a ten případ vrátil zpět.
Pokud vstoupí dnešní verdikt v platnost, bude moci s letadly nakládat společnost AMF.
Modrá letadla ztrácejí každým dnem svou hodnotu. Podle pozorovatelů začíná vnitřek strojů dokonce plesnivět a na některých místech jsou patrné stopy rzi. Za kolik mohou být letadla prodána, se odborníci zatím neodvažují odhadovat. Podle nich hodně záleží na technickém stavu. V každém případě by mohlo jít o stovky milionů korun. Pořizovací hodnota obou strojů na přelomu tisíciletí přesáhla 71 milionů dolarů.
BLOG VÁCLAVA FISCHERA: Podat na někoho trestní oznámení, je levný způsob šikany
Norové měli zájem
Přibližně před rokem měla o letadla zájem například norská nízkonákladová společnost Norwegian Air Shuttle. Kvůli majetkovým nesrovnalostem si je ale nekoupila.
Kvůli tomu správce Cupka navrhoval, aby mohl stroje prodat a peníze uložit na účet. Soudní pře ohledně konkurzu na majetku osoby Václava Fischera by se tak netočila kolem letadel, ale kolem na účtu uložených peněz, které by svou hodnotu tak drasticky neztrácely.
S tím Fischer ale nesouhlasil. "Pokud se budou letadla prodávat nebo pronajímat, je k tomu zapotřebí mého souhlasu," uvedl podnikatel letos v lednu pro Hospodářské noviny.
Ústavní soud mu pak dal v této věci v září za pravdu. Vyhověl totiž stížnosti firmy AMF. Správce Josef Cupka tak nesmí bez Fischerova souhlasu dva modré boeingy prodat.