Firmy v recesi vědí, jak zvednout tržby. Cílí na ženy

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
20. 3. 2009 11:15
Týdeník Economist vysvětlil, proč se americkým firmám vyplatí zaměřit prodej na zákaznice
Tyto slečny vypadají, že si nakupování náramně užívají. Aby ne, když jsou jako hostesky placeny od toho, aby si zkoušely různé modely a vytvářely tak v novém obchodě tu správnou atmosféru.
Tyto slečny vypadají, že si nakupování náramně užívají. Aby ne, když jsou jako hostesky placeny od toho, aby si zkoušely různé modely a vytvářely tak v novém obchodě tu správnou atmosféru. | Foto: Ondřej Besperát

New York - Americké firmy objevily místo, které jim v recesi zajistí rostoucí tržby - peněženky zákaznic. Důvodů, proč zaměřit marketing na ženy, je podle týdeníku Economist hned několik. A to překvapivě prostých.

Vedle faktu, že řada žen je ochotna pořídit si i nepotřebnou věc, se prodejcům zamlouvá jejich oddanost. Jak vysvětlila autorka knihy "Marketing to Women" Marti Barletta, pokud se zákaznici značka libí, je ochotna si ji kupovat pravidelně.

O nakoupeném zboží ženy ve společnosti také často mluví, čímž výrobku dělají reklamu.

Americké společnosti si zároveň uvědomily další zásadní věc - v USA se propouštělo ve velkém především v oblastech, kde dominují muži. Tedy například ve stavebnictví nebo průmyslu. Vycházejí proto z toho, že ženy by nyní mohly domů nosit více peněz a mít i větší kupní sílu.

Popcorn jen pro muže? Omyl

Že popcorn a brambůrky nejsou jen pro obhroublé sportovní fanoušky, se něžnější pohlaví například snaží přesvědčit výrobce Frito-Lay, kterého vlastní společnost PepsiCo. Frito-Lay spustil kampaň "Only In a Woman's World", která má nalákat ženy k větší konzumaci chipsů.

Řetězec rychlého občerstvení McDonald's se zase vůbec poprvé stal sponzorem únorového Fashion Week, týdne módy v New Yorku. Představil zde svoji novou řadu horkých nápojů určených ženám, které jsou "in".

Na zákaznice zacílil rovněž druhý největší dodavatel kancelářských potřeb v USA, firma OfficeMax. Ve své kampani je vyzývá k tomu, aby udělaly své pracovní kóje barevnějšími. Nabízí také nový design notebooků a šanonů přímo pro ženy.

Ženy zajišťují nákupy

Erica Almquistu z konzultantské firmy Bain & Company překvapuje, že až recese přiměla firmy zaměřit se právě na zákaznice.

Od 29.11.2007 mohou lidé nakupovat v novém "Hyper Albertu".
Od 29.11.2007 mohou lidé nakupovat v novém "Hyper Albertu". | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Podle Economistu je totiž obecně známo, že právě ony zajišťují naprostou většinu spotřebitelských výdajů - kupují 90 procent potravin, 55 procent spotřební elektroniky i značnou část nových aut.

Marketingová firma SheSpeaks, která pomáhá například Citibank nebo Philips nalákat ženskou klientelu, od počátku recese získala třikrát více zákaznic. Také některé ženské magazíny z tohoto jevu těží - o inzerci u nich mají zájem i firmy, které ho nikdy dříve neměly.

Špatná pověst je lepší než bankrot

Marketing zaměřený na ženy ale nefunguje všude. Značky silně zaměřené na muže, jako například výrobci automobilů, si tak sice mohou krátkodobě zvednout tržby, ale dlouhodobě mohou očekávat pokles.

Tento automobilový trend zkoumala Jill Averyová ze Simmons School of Management v Bostonu. Když Porsche vypustilo řadu sportovních užitkových vozidel pro ženy, prodej se dočasně zvedl, ale muži začali přecházet k jiné značce.

Jenže pokud je v době recese pověst značky poskvrněna, je to stále lepší, než kdyby žádná značka nebyla, dodává prestižní týdeník. 

 

Právě se děje

Další zprávy